Cito: leervertragingen in het basisonderwijs deels ingelopen

Leesles in Basisschool De Regenboog in Schaijk.
Leesles in Basisschool De Regenboog in Schaijk. Merlin Dalemand

De leervertragingen in het basisonderwijs zijn na de tweede lockdown deels ingelopen. Dat concludeert het Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling (Cito) na een onderzoek van toetsresultaten voor rekenen en begrijpend lezen. Het niveau van leerlingen in groep vier tot en met groep zeven is weer op hetzelfde niveau als voor de lockdowns. Wel zijn er grotere verschillen tussen leerlingen, met name op het gebied van begrijpend lezen, blijkt uit de resultaten van het onderzoek.

Voor rekenen boekten leerlingen in coronatijd, ongeacht niveau, gemiddeld méér leergroei dan voor coronatijd. De groei was groot genoeg om de vertraging uit de eerste lockdown in te lopen. Leerlingen in groep vijf hebben zich op de helft van het schooljaar zelfs verbeterd, ze scoren beter dan in de periode voor corona.

Daarbij plaatst het Cito wel de kanttekening dat het terugbrengen van de leervertragingen ten koste zou kunnen zijn gegaan van ander onderwijsaanbod. Ook is onduidelijk wat het onderwijs tijdens de lockdowns voor gevolgen heeft voor vaardigheden als de sociaal-emotionele ontwikkeling. De komende tijd gaat het Cito vervolgonderzoek doen naar de ontstane verschillen tussen leerlingen.

Dit artikel maakt ook deel uit van ons liveblog: Afgelopen week fors minder positieve coronatests en ziekenhuisopnames