Opinie

Zie muziek als gamechanger om problemen in Rotterdam aan te pakken

De gemeente moet muziek niet uitsluitend zien als ‘leisure’, maar juist in het hart van de aanpak plaatsen voor het herstel van de stad uit de coronacrisis, schrijven Chantelle Rodgers (Music Matters) en Janpier Brands (WORM).

Illustratie Stella Smienk

Ruim 22 miljoen euro investeerde de gemeente in de organisatie van het Songfestival om Rotterdam aan de wereld te tonen als progressieve, diverse en opwindende stad, die de moeite van het bezoeken waard is. Helaas was door de pandemie geen échte opwinding in de stad, hoe mooi de plaatjes ook waren en hoe geweldig de productie ook was. Ook kun je je afvragen hoe duurzaam deze strategie is – het was een éénmalig evenement.

Duidelijk is dat muziek belangrijk is voor de economie van de stad. Laten we daarom niet wachten tot er zich weer zo’n kans voordoet. Integendeel: laten we er een schep bovenop doen. Laten we de economische potentie omarmen die muziek voor de stad heeft. Evenals de maatschappelijke impact. Muziek heeft onze stad zoveel te bieden. Laten we het dan wel op een andere en duurzame manier aanpakken.

Lee Towers

Muziek is meer dan een decor waarmee toeristen en bedrijfsleven worden gelokt. Muziek is voor Rotterdammers een levensvoorwaarde. Zelf muziek maken. Samen ‘You’ll Never Walk Alone’ zingen in de Kuip. Tot diep in de nacht dansen in Bird of Now&Wow. Genieten van de Laurenscantorij, brullen met Edwin van der Toolen en bouncen met Ronnie Flex. Naar festivals als North Sea Jazz of Crazy Sexy Cool om te ontdekken, te flirten en euforische momenten te beleven.

Artiesten als Sevdaliza, Winne, Nelson Freitas en Lee Towers zijn Rotterdamse iconen en verbinden complete gemeenschappen. Voor genres als gabber en bubbling is Rotterdam de bakermat – ze braken internationaal door.

Rotterdammers verdienen een boterham met muziek: als artiest, organisator of ‘boeker’, als podium, platform, muziekuitgeverij, geluidsbedrijf, studio, beveiliger of docent. Er is een veelomvattend ecosysteem van muziekgedreven bedrijvigheid waarin tientallen miljoenen omgaan, met een uitstraling die de regio overstijgt.

Werkgelegenheid, welvaart, gezondheid en algemeen welbevinden voor Rotterdammers door muziek: het is dé kans voor onze stad. Een kans die vóór de pandemie onvoldoende in beeld is geweest, en die door de pandemie in gevaar is.

De impact van de coronacrisis op de muziekwereld is immens. Hoewel de Nederlandse muziekindustrie ook in 2020 doorgroeide, was er voor artiesten geen mogelijkheid hun werk met optredens te laten zien. Zij verdienden zo slechts een fractie van normaal. Het nachtleven bestaat op dit moment alleen illegaal. Dit heeft impact op het geestelijk welbevinden van organisatoren, artiesten en publiek.

Ook voor nieuw talent heeft de pandemie gevolgen. Als gevolg van de maatregelen zijn er minder ontwikkeltrajecten voor jonge artiesten. Muziekscholen waren dicht. Naschoolse activiteiten zijn voor veel gezinnen om financiële redenen niet vanzelfsprekend. Dit heeft gevolgen voor de kansengelijkheid in onze stad, waarvan het herstel jaren in beslag zal nemen.

Ook in andere domeinen staat Rotterdam voor uitdagingen. De ongelijkheid in inkomens, de laaggeletterdheid, groepen Rotterdammers die zich niet gehoord en buitengesloten voelen. Het college kwam vorig jaar met het investeringsprogramma ‘Rotterdam. Sterker Door’, met een waaier aan maatregelen en loketten om sterker uit de crisis te komen. Wat ontbreekt zijn verbindende elementen.

Maatschappelijke pioniersrol

We geloven dat muziek dat verbindende element is. Rotterdam is een mondiale muzikale pionier en tegelijkertijd heeft de stad een maatschappelijke pioniersrol. Die rol willen we inzetten voor het herstel na de pandemie. Daarvoor is het nodig dat de gemeente muziek niet uitsluitend ziet als leisure, maar muziek als gamechanger aanpakt.

Muziek moet een plek hebben aan de tafel waar de plannen worden gesmeed. We moeten niet terug naar het ‘oude normaal’, maar doorgroeien naar een nieuwe situatie, waarin ondernemers, creatievelingen, gemeente en burgers de schouders eronder zetten.

Met ruim twintig muziekorganisaties, artiesten en ondernemers hebben wij als Music Matters en WORM de gemeente een voorstel gedaan een Rotterdam Music Office te ondersteunen, die deze muziek-gedreven veranderingen aanjaagt. Zowel in Forbes Magazine als in de Rotterdamse denktank ‘New Deal Cultuur’ wordt hierop enthousiast gereageerd.

Aan de hand van een actieplan wordt muziek in het hart geplaatst van de aanpak. Armoedebestrijding? Werkgelegenheid? Gezondheid? Eenzaamheid? Muziek kan een rol spelen. Denk aan muziekstudio’s bij de Waalhaven, een uitgever om muziekrechten te exploiteren, opdrachten voor lokale muzikanten, mobiele voorzieningen voor muziekles en investeringen in kennisontwikkeling voor muziektherapie. We denken niet aan tijdelijke acties, maar iets dat minimaal tien jaar voortgezet wordt en gemonitord wordt op resultaten.

Gerichte investeringen zorgen ervoor dat de stad sterker uit de pandemie komt. Sterker door muziek. Met het Songfestival staan we in de etalage, nu is er werk aan de winkel.

Chantelle Rodgers is directeur van Music Matters en Janpier Brands is directeur van WORM