Brieven

Publieke omroep

NPO is wel degelijk bezig met commercie

Foto Omroep Max

De tv-directeur van de NPO, Frans Klein, ontkende in NRC dat zijn verjongingsplan van de publieke omroep wordt gedreven door het geld (‘We schrappen niet zomaar’, 18/5). We spreken in Nederland over een commerciële en een publieke omroep, alsof de een alleen wordt gedreven door het geld en de ander door hogere idealen. De NPO is een hybride omroep, die jaarlijks op het hoofdveld NPO1 150 tot 200 miljoen euro moet verdienen als onderdeel van de omroepfinanciering. De adverteerders hebben hun eisenpakket inzake inhoud en bereik van de programma’s. De doelgroep 50+ is merkvast, die laat zich niet meer beïnvloeden in hun ‘koopgedrag’. De doelgroep 20-49 (6,5 miljoen mensen) is nog niet merkvast, die laat zich beïnvloeden door reclame op televisie in hun koopgedrag. Die doelgroep is cruciaal voor zowel de publieke als de commerciële omroep en dat heeft grote gevolgen voor de inhoud van de programma’s, die op NPO1 heel laagdrempelig zijn. De wens om het bereik in de doelgroep 20-49 te vergroten heeft dus alles te maken met de financiering van de NPO. Het is hypocriet van Klein om dat feit te ontkennen. Hij moet wel degelijk een groot gedeelte van zijn zendtijd verkopen om de financiering van de NPO veilig te stellen. Beter zou zijn om net als de BBC twee publieke zenders te hebben, die reclamevrij zijn, dan hoeven er ook niet meer idiote spelshows bedacht te worden zoals Showcolade die de adverteerders behagen.

Haarlem