Kabinet trok 9 miljoen uit voor voorlichtingscampagnes over coronabeleid

Het kabinet heeft vorig jaar bijna 9 miljoen euro vrijgemaakt voor een publiekscampagne over het coronabeleid. Het geld is besteed aan spotjes op televisie, radio en internet. De campagne „alleen samen krijgen we corona onder controle” was de duurste overheidscampagne in 2020. Dat blijkt uit het woensdag gepubliceerde financieel jaarverslag.

In totaal trok de overheid meer dan 33 miljoen euro uit voor 27 voorlichtingscampagnes. Het bedrag ligt iets hoger dan in 2019, toen 32 miljoen werd besteed aan 35 campagnes. Door de coronapandemie heeft het kabinet enkele spotjes geschrapt of uitgesteld. Na een versoepeling van de coronaregels focust het kabinet zich in de voorlichtingscampagne vooral op de basisregels zoals handen wassen, afstand houden en thuisblijven.

In de toelichting over 2020 op de rijksfinanciën staat dat 2020 een „atypisch campagnejaar” was. De coronacrisis noodzaakte het kabinet om „hoge mediabestedingen” te doen. Naast de campagne over het coronabeleid trok het kabinet relatief veel geld uit voor de voorlichting over het nieuwe donorregister, namelijk 3,5 miljoen euro.

Lees ook: Slechte controle op corona-uitgaven, schrijft Rekenkamer. Ook minister Hoekstra krijgt onvoldoende Dit artikel maakt ook deel uit van ons liveblog: Klopjacht op zwaarbewapende militair die Belgische viroloog bedreigde