Zwemmen op de stoep bij station Zuidplein

Kunstwerk Rotterdamse kunstenaar ontwierp een interactief zwembad, geïnspireerd op de oude pierenbadjes bij het Schouwburgplein.

Kunstwerk ‘The Splash’ op het Annie M.G. Schmidtplein.
Kunstwerk ‘The Splash’ op het Annie M.G. Schmidtplein. Foto Lars van den Brink

Je waant je even in een andere wereld, met de voeten in het zwembad. Al word je daar snel weer uit geholpen, als verderop het geluidssignaal klinkt van de metrodeuren die sluiten. Bussen rijden af en aan. Een meeuw kraait. Een meisje springt op de cirkelvormige losse zitstukken die een zwemband moeten uitbeelden, wanneer de zon voorzichtig doorbreekt deze doordeweekse ochtend.

Tegenover station Zuidplein, op het Annie M.G. Schmidtplein voor de ingang van het in 2018 geopende Zwemcentrum Rotterdam, ligt sinds eind april het kunstwerk ‘The Splash’. De makers noemen het een ‘interactief openluchtzwembad’. Er is een duikplank (het gele object), een zwemband (roze elementen) en vier startblokken (de groene onderdelen).

Het project is een samenwerking tussen social design ontwerpbureau Arttenders en de Rotterdamse kunstenaar Cindy Bakker. Het is uitgevoerd in opdracht van de gemeente, als onderdeel van de brandingstrategie ‘Rotterdam. Make It Happen.’.

De lancering was enkele weken voor het Songfestival, met het oog op de ‘citydressing’ van het evenement, dat een paar honderd meter verderop plaatsvindt in Ahoy. De realisatiekosten bedroegen 100.000 euro.

David Hockney

Het ontwerp is mede geïnspireerd op het schilderij A Bigger Splash van de Engelse kunstenaar David Hockney, uit 1967. En decennia geleden waren op het Schouwburgplein pierenbadjes, vertelt kunstenaar Bakker. „Boven een bepaalde temperatuur vulde de gemeente die met water. Hoe mooi is het een openbaar zwembad aan de wijk te geven. Het is multifunctioneel, de objecten kun je elke keer anders plaatsen. Bewoners hebben er hun lees- of dansclubje.”

Het kunstwerk blijft minimaal een half jaar. „We willen niet dat het alleen iets tijdelijks rond het Songfestival is, het moet nalatenschap voor de stad hebben”, zegt Brianne Wind van Arttenders.

Ondernemers en bewoners hadden inspraak en konden stemmen op hun favoriete ontwerp. Het kunstwerk is de eerste in een serie van tien ontwerpen in de openbare ruimte, onder de noemer ‘The Shape of Rotterdam’. Wind vertelt dat het idee is buitenruimten met behulp van „social design” zo te ontwikkelen dat het betekenis krijgt voor de buurt.