Recensie

Recensie Muziek

Wat doet de lockdown met je belevingswereld? Jonge componisten geven antwoord

Het Haagse ensemble Kluster5 vroeg jonge componisten een stuk te schrijven over hun essentiële behoeften in tijden van lockdown. De resultaten klonken donderdag in Up Close, de live stream-reeks van het Amsterdamse Muziekgebouw.

Kluster5 in de Up Close serie van het Muziekgebouw. Foto: Kluster5

Kluster5 in de Up Close serie van het Muziekgebouw. Foto: Kluster5

Je familie omhelzen. Op reis. Met vrienden naar de kroeg. Door de strenge coronamaatregelen zijn we ons het afgelopen jaar scherp bewust geworden van de dingen die het leven de moeite waard maken. Het Haagse ensemble Kluster5 vroeg vijf jonge componisten een stuk te schrijven over hun essentiële behoeften in tijden van lockdown. De resultaten – vier premièrewerken plus een bestaand werk van de Amerikaanse Molly Joyce – klonken donderdag in Up Close, de livestream-reeks van het Amsterdamse Muziekgebouw.

The Hague Essentials doopte Kluster5 het programma dat grossierde in spannende nieuwe noten. De titel is een verwijzing naar gedeelde wortels aan het Koninklijk Conservatorium, waar ook de benaderde componisten studeerden. Allen in het klasje van Martijn Padding, die op het eind acte de présence gaf met een prachtige ensemblebewerking van zijn Small Goodbye Song.

Componist Max van Platen (1996) concludeerde in een kort interviewtje met Kluster-gitarist Martin van Hees dat de eerste lockdown hem naast ellende ook positieve dingen had gebracht. Twee gezichten had ook diens Kermis in de Hel, een titel die verwijst naar zonneschijn tijdens een hoosbui. Wat begon als een klankhaiku van bijna-niets (een herhalend akkoord, een snaaks pianoriedeltje, steeds dezelfde hoge viooltoon) ontpopte zich op de valreep tot tegendraadse hink-stap-sprongmuziek.

Ook Amarante Nat verstaat de kunst om met weinig noten te blijven boeien. In Carousel onderwerpt deze balletdansende componist een langzame wals aan een grondige deconstructie. Uitgebeende noten in een minimale instrumentatie: sober in de goede zin van het woord.

In componist Maarten Bauer riep de eerste lockdown vooral existentiële twijfels op, zo vertelde hij op het podium. Zijn Musings vergeleek hij met een hoofd vol gedachten. Het zullen bezonken overpeinzingen zijn geweest, getuige de gewichtsloze melodielijnen in een statisch mineur.

Heel anders ging het toe in Lockdown Pressure van Thomas van Dun. Een energieke puls, scherpe montages en over elkaar buitelende ritmes deden een sterke verwantschap met John Adams vermoeden.