Brieven

Hoger onderwijs

Nadenken over anders toetsen? Die tijd hebben we niet

foto Bart Maat/anp

Met verbazing las ik het Commentaar Student betaalt de prijs van een wantrouwend hoger onderwijs in NRC (9/4). De krant maakt zich zorgen over proctoring, de antispieksoftware die veel universiteiten gebruiken. Deze software maakt een enorme inbreuk op de privacy van de student en de zorgen zijn zeker terecht. De conclusie – „Instellingen kunnen deze tijd gebruiken om na te denken over andere manieren van toetsing. [...] Dat zou kunnen door studenten meer essays te laten schrijven.” – is echter losgezongen van de werkelijkheid.

Afgelopen dinsdag voerde ik actie bij de Hofvijver in Den Haag. Samen met studenten, bestuurders en vakbonden vroegen we aandacht voor de enorme werkdruk aan universiteiten. Een brede Kamerdelegatie, van het jongste tot het oudste Kamerlid, was aanwezig. De docenten aan de Nederlandse universiteiten werken dagelijks zo’n honderdduizend uur over om de boel draaiende te houden (en die berekening is nog van voor corona). Tijd om achterover te leunen en na te denken is er niet. Middelen voor betere, maar veel arbeidsintensievere manieren van toetsen zijn er niet.

De conclusie dat dit erg jammer is, is terecht. De conclusie dat universiteiten gewoon maar beter moeten nadenken over toetsmethoden, is een onnodige schoffering van al die docenten die zich nu al kapot werken.


hoogleraar statistiek (Groningen)