Logo boven ontwerp

In de mode Nu logo’s bijna overal op zitten, wordt mode bijna merchandise. Zelfs jonge modehuizen doen mee.

Marine Serre, voorjaar 2021
Marine Serre, voorjaar 2021

Het gaat te ver om te zeggen dat er helemaal geen bijzondere en vernieuwende mode meer wordt gemaakt. Zie de shows van Balenciaga. Creatief directeur Demna Gvasalia (voorheen Vetements) experimenteert met vorm, proportie en materiaal. Maar kijk wat er uit de collecties in de winkels terechtkomt, en je ziet dat Balenciaga ook bij uitstek een representant is van de trend die nu al jaren de mode domineert: logo boven ontwerp.

Tot een jaar of vijf geleden stonden designerlogo’s bijna uitsluitend op tassen, T-shirts, zonnebrillen, sneakers, sportkleding, de leren patches van jeans en banden van onderbroeken. Tegenwoordig zie je ze ook op schoenen, behabandjes, jassen, sieraden, halsboorden – waarop eigenlijk niet? Balenciaga zet kneitergroot de merknaam op een tamelijk klassiek overhemd, of verwerkt het in een dessin. Mode, de mode die daadwerkelijk wordt gedragen, is hierdoor in feite vaak merchandise geworden; je draagt ermee uit dat je fan bent van een modehuis, of dat je genoeg geld hebt voor designermode.

Ook jonge modehuizen doen mee. Marine Serre, het jonge, Franse en behoorlijk duurzame modelabel van Marine Serre, bijvoorbeeld, al afficheert het zich niet met de merknaam, maar met een halve maan, doorgaans verwerkt in een dessin. In feite is het logo niet eens van het huis: een poging de typische Serre-maan als handelsmerk te registreren mislukte. Niet dat het wat uitmaakt. Iedereen die maar een beetje is ingevoerd in mode, weet waar de met halve manen bedekte bodysuits, leggings en tops vandaan komen, mede dankzij sterren als Beyoncé en Adele.

Je zou kunnen zeggen: treurig dat zo’n fris merk, dat radicale dingen als kledingstukken van oude tapijten, ballen, wetsuits en dekens maakt, vooral naam maakt met logostukken. In een wereld waar alles draait om merken, is dit blijkbaar de taal die je moet spreken. Maar goed, in elk geval vestigt het de aandacht een keer op een onafhankelijk modehuis, dat echt begaan lijkt met de planeet.