Ever Given weer helemaal los, scheepvaart wordt hervat in Suezkanaal

Wereldhandel Het kolossale vrachtschip Ever Given blokkeerde dagenlang een van de belangrijkste vaarroutes ter wereld. Waardoor het schip kwam vast te zitten, is niet bekend.
De Ever Given nadat het vrachtschip is losgetrokken.
De Ever Given nadat het vrachtschip is losgetrokken. Foto AFP

Het containerschip Ever Given, dat vorige week dinsdag vast kwam te zitten in het Suezkanaal, is weer helemaal los. Dat heeft de Suez Canal Authority, het staatsbedrijf dat het kanaal beheert, maandagmiddag bekendgemaakt. Het 400 meter lange schip blokkeerde de internationale vaarroute tussen Europa en Azië, goed voor ongeveer 15 procent van de wereldwijde scheepvaart, zes dagen lang.

De afgelopen dagen werkte een vloot van bagger- en sleepboten aan het lostrekken van het enorme schip. Eerder op maandag lukte het om het schip los te wrikken van de oever van het kanaal, waarna sleepboten, geholpen door de getijden, de Ever Given naar een breder stuk kanaal wisten te trekken. Daar zal het schip geïnspecteerd worden.

Naar verwachting kunnen later vandaag weer schepen door het Suezkanaal varen. Er liggen zo’n 360 schepen aan beide kanten van het kanaal voor anker te wachten. Naar schatting gaat het nog zeker tien dagen duren voordat die opstopping is weggewerkt. In een deel van het kanaal is eenrichtingsverkeer, wat een soepele hervatting van het vrachtverkeer bemoeilijkt.

Mogelijk uit koers door zandstormen

Waardoor het vrachtschip zes dagen geleden vast kwam te zitten, is nog onduidelijk. Persbureau Bloomberg schreef zaterdag op basis van interviews met experts en satellietdata dat de Ever Given waarschijnlijk uit de koers raakte door de zware wind die vorige week door het Suezkanaal trok. Vanwege zandstormen in de Sinaï-woestijn, die rond deze tijd van het jaar veel voorkomen, waren er op de dag dat het vrachtschip vast kwam te liggen windstoten van meer dan 65 kilometer per uur. Volgens Osama Rabie, directeur van de SCA, lag het echter niet aan het weer dat het schip vast kwam te liggen. Tijdens een persconferentie stelde hij zaterdag dat er mogelijk sprake is geweest van technische of menselijke fouten, die de komende tijd onderzocht zullen worden.

De financiële schade van de dagenlange blokkade van het Suezkanaal is groot, berekende verzekeraar Allianz eerder. Goederen als ruwe olie, vee en meubels komen vertraagd aan bij bedrijven, wat de wereldhandel naar schatting per dag zo’n 6 tot 10 miljard dollar (ruim 5 tot 8 miljard euro) kost.

Twitter avatar rafsanchez Raf Sanchez BREAKING: the ship is really moving now and horns are blaring in what sounds like celebration. The stern has swung away from us and it looks like it’s really facing the right way now after hours of being jackknifed across the channel. https://t.co/gTuvqWO5ta