Campina boert slecht door China

Zuivelindustrie FrieslandCampina zag de winst in 2020 dalen met driekwart. Door corona sloot China de grens, waarna afzet babyvoeding inzakte.

Productielijn in een vestiging van zuivelconcern Friesland Campina.
Productielijn in een vestiging van zuivelconcern Friesland Campina. Foto Lex van Lieshout / ANP

Is de Chinese melkkoe leeg? Jarenlang was China voor FrieslandCampina één van de belangrijkste afzetmarkten voor babyvoeding en melkpoeder, maar door de coronacrisis sloot plotseling de grens tussen China en Hongkong en viel een groot deel van de inkomsten weg. En ook het aantal geboortes in China loopt al een paar jaar met miljoenen terug.

2020 was een slecht jaar voor FrieslandCampina, een van de grootste zuivelproducenten ter wereld. De winst daalde met bijna driekwart: naar 79 miljoen euro, de omzet lag circa 1,4 procent lager: 11,1 miljard euro. En dat terwijl 2020 begon met het beste kwartaal van de afgelopen tien à twaalf jaar, volgens topman Hein Schumacher.

Negatief effect van vele lockdowns

De slechte cijfers komen niet alleen doordat de toegang tot China was afgesloten. FrieslandCampina levert over de hele wereld melk, babyvoedingsproducten, yoghurt en toetjes aan hotels, bars en restaurants – maar die waren door de lockdowns (deels) gesloten. In Nigeria zorgden dalende olie-inkomsten bovendien voor economische problemen en een dollartekort. De Nigeriaanse overheid legde daarom een importbeperking op. Die trof ook FrieslandCampina. Schumacher: „Nigeria is een van onze kroonjuwelen in de wereld.”

Lagere melkprijs voor boeren

Het slechte jaar van FrieslandCampina raakt ook de ruim elfduizend bij de coöperatie aangesloten melkveebedrijven. De zuivelproducent betaalde een lagere melkprijs per 100 kilo melk, namelijk 35,72 euro. Een jaar eerder was dat nog 37,95 – een daling van bijna 6 procent. De ‘melkboeren’ ontvangen evenmin een ‘nabetaling’, een extraatje dat aan het eind van het jaar wordt uitbetaald en kan oplopen tot tien- à twintigduizend euro.

Een positieve noot is er ook. Net zoals bij veel andere bedrijven is er meer nadruk op online verkoop. Die is afgelopen jaar met 50 procent gestegen.

Actiegroep

Actiegroep Farmers Defence Force reageerde boos op wat zij noemt de „desastreuze jaarcijfers” en riep haar leden online op woensdag naar het hoofdkantoor van FrieslandCampina in Amersfoort te komen. De actiegroep spreekt op haar website van „wanbeleid” van de directie en vindt het „tijd voor de grote schoonmaak”. Wat ze daarmee bedoelt, is niet duidelijk. Bij gebrek aan overeenstemming tussen de boeren is de actie later afgelast.