Coronacrisis bezorgt PostNL topjaar

Vanwege de coronacrisis werd er in 2020 veel digitaal gewinkeld.
Vanwege de coronacrisis werd er in 2020 veel digitaal gewinkeld. Foto Olaf Kraak/ANP

Postbezorger PostNL heeft een goed jaar achter de rug vanwege de coronamaatregelen, die mensen meer post deden bestellen en versturen dan gebruikelijk. Het bedrijf boekte in 2020 een omzet van bijna 3,3 miljard euro, een stijging van ruim 14 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde jaarcijfers. De brutowinst steeg naar 245 miljoen euro, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2019.

Volgens PostNL is ruim een vijfde van deze winststijging te danken aan de coronacrisis. Vooral in het laatste kwartaal steeg het aantal bezorgde pakketten fors, nadat de niet-essentiële winkels moesten sluiten. In die maanden zette PostNL ruim 1 miljard euro om, tegenover 843 miljoen euro een jaar eerder. In totaal werden afgelopen jaar 337 miljoen pakketten bezorgd, ruim 19 procent meer dan een jaar eerder. Die pakketten waren vooral afkomstig uit webwinkels.

PostNL rekent erop dat de groei dit jaar zal doorzetten, en dat er 10 tot 12 procent meer pakketten zullen worden bezorgd in 2021. Om de druk aan te kunnen wil het bedrijf meer personeel gaan aannemen. Ook opent de postbezorger twee nieuwe sorteercentra en een nieuwe locatie voor de afhandeling van kleine pakketten. In 2020 werden al circa duizend nieuwe medewerkers aangesteld.

Dit artikel maakt ook deel uit van ons liveblog: CBS: grootste krimp ooit voor horecasector