Omzet non-foodsector in januari gedaald met bijna 38 procent

'Window shopping' en uitverkoop door een kledingwinkel in Den Helder.
'Window shopping' en uitverkoop door een kledingwinkel in Den Helder. Foto Koen van Weel / ANP

Winkels die artikelen verkopen die je niet kunt eten of drinken, de zogenoemde non-foodsector, hebben hun omzet in januari 2021 zien dalen met bijna 38 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek vrijdag. Het is de grootste krimp in omzetvolume sinds 2005, toen begonnen werd met het bijhouden van de cijfers.

Verkopers van kleding, schoenen en lederwaren zagen hun omzet met de helft afnemen. Winkels in recreatieartikelen, in meubels en woninginrichting en in consumentenelektronica kregen een derde tot de helft minder geld binnen. Drogisterijen hebben juist een omzetgroei van 4 procent doorgemaakt in vergelijking met een jaar eerder.

Supermarkten en online
Winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in januari 8,6 procent meer omgezet gegenereerd dan in januari 2020; het verkoopvolume in deze sector groeide met 7,3 procent. Bij supermarkten lag de omzet 9,7 procent hoger dan een jaar eerder. De omzet van speciaalzaken bleef nagenoeg gelijk in vergelijking met januari 2020. Onder de streep schrijft de detailhandel rode cijfers: in januari van dit jaar werd 5,9 procent minder omgezet dan in januari 2020. Er werden 8 procent minder goederen verkocht.

De online verkoop steeg in de hele branche met gemiddeld 92 procent. Voor veel winkels was dit in januari 2021 de enige mogelijkheid om hun producten aan de man te brengen. Het is de sterkste groei sinds het begin van de publicatie van de internetverkopen in januari 2014. Verkopers die alleen online actief zijn - webwinkels - hebben 65,9 procent meer omgezet gemaakt.

Dit artikel maakt ook deel uit van ons liveblog: Omzet non-food sector in januari gedaald met bijna 38 procent