Consumentenbond: weinig informatie bij viswinkels maakt duurzame keuze lastig

Etiketten Visverkopers zijn verplicht informatie te geven over de vis die ze verkopen, maar dat gebeurt in 99 procent van de gevallen niet, zegt de Consumentenbond.
Zonder juiste informatie op etiketten is het moeilijk om een duurzame keus te maken, zegt de Consumentenbond.
Zonder juiste informatie op etiketten is het moeilijk om een duurzame keus te maken, zegt de Consumentenbond. Foto Bart Maat/ANP

99 procent van de viswinkels en -kramen houdt zich niet aan de etiketteringsregels, stelt de Consumentenbond maandag op basis van een steekproef. Verkopers zijn verplicht om de exacte soortnaam van de vis te vermelden, samen met informatie over hoe en waar deze is gevangen. Voor het onderzoek werden 97 vishandelaren bezocht, en slechts één daarvan hield zich aan de regels, zegt de bond.

Onderzoekers van de Consumentenbond deden zich voor de steekproef voor als klanten. Als zij vragen stelden over duurzaamheid kregen ze vaak te weinig informatie. Die informatie is volgens de Consumentenbond wel nodig zodat mensen die vis kopen makkelijker een duurzame keuze kunnen maken. Een derde van de visverkopers bleek geen vitrinekaartjes te hebben. Vijftig procent van de bezochte verkopers had ze wel, maar heeft er onvoldoende informatie op staan.

Directeur van de Consumentenbond Sandra Molenaar zegt in een verklaring dat het tijd wordt dat de visverkopers zich beter aan de regels gaan houden. „En dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit hier streng op toeziet. Bij duurzame vis wordt rekening gehouden met de visstanden en de negatieve impact op natuur en milieu wordt zoveel mogelijk beperkt. Consumenten die daarom voor duurzame vis willen kiezen, moeten dan wel beschikken over de juiste informatie.”

Lastig uitvoeren

Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV), de brancheorganisatie voor visspecialisten, zegt in een reactie dat het onderwerp de volle aandacht heeft. „Er zit een verschil tussen het bedenken van wetten en de uitvoerbaarheid ervan”, zegt operationeel directeur Karel van den Heuvel van de vereniging. „Supermarkten hebben het makkelijk. Als je een container vol krijgt met dezelfde vis, dan is het makkelijk om daar een etiketje op te zetten. De kleinere zaken hebben meerdere leveranciers. Met een vrij beperkt assortiment heb je alsnog honderd verschillende kaartjes nodig.”

De vereniging streeft er wel naar om te voldoen aan de regels, zegt Van den Heuvel. „Zo hebben we met een opleider onlangs een programma ontwikkeld, waarin etikettering centraal staat. Voor wie daar moeite mee heeft of het niet snapt. Daarmee proberen we een oplossing te bieden.” De komende maanden gaat de VNV zich naar eigen zeggen nog nadrukkelijker inzetten op het onderwerp en extra ondersteuning bieden aan visverkopers die hulp willen bij het verbeteren van hun informatievoorziening.

De NVWA zet de capaciteit vooral in op plekken waar de risico’s voor de voedselveiligheid het grootst zijn, zegt woordvoerder Judith van Kessel. „Bij etikettering is dat het juist vermelden van allergenen.” Volgens haar zijn visverkopers primair eerst zelf aan zet om de informatievoorziening op orde te hebben.