De strijd om de slag om Fallujah laait opnieuw op

Twaalf jaar terug werd de productie van oorlogsgame over de slag om Fallujah stopgezet wegens klachten van nabestaanden. Nu komt het spel er alsnog. Critici zijn nog niet tevreden.

Six Days in Fallujah, 2021 edition. Highwire/Victura
Six Days in Fallujah, 2021 edition. Highwire/Victura

Six Days in Fallujah, een game over de Tweede Slag om Fallujah in Irak, heeft voor de tweede maal in zijn bestaan grote controverse veroorzaakt. Volgens maker Peter Tamte zou het spel “geen politiek bedrijven”, maar “empathie willen kweken” voor de Amerikaanse troepen.

Critici van de game denken daar anders over. Ze hekelen het idee dat een spel over de Irakoorlog apolitiek kan zijn en noemen de game dehumaniserend jegens de Iraakse bevolking. Tijdens de strijd om Fallujah zette het Amerikaanse leger witte fosfor in; uit later onderzoek bleek dat de lokale bevolking in ieder geval tot 2010 nog gezondheidsklachten ondervond die vermoedelijk veroorzaakt zijn door chemische wapens.

Maar over witte fosfor “zeiden mijn geïnterviewden niks”, verweert Tamte zich tegen gamesite Polygon. Daarom wordt chemische oorlogsvoering niet aangekaart. “De menselijke prijs wordt ook zonder duidelijk.”

“Deze slag was een oorlogsmisdaad”, schreef De Egyptisch-Nederlandse gamemaker Rami Ismail daarover op Twitter. “Als je propaganda wil maken, doe dan niet alsof je een ‘authentiek’ portret van de slag om Fallujah maakt. Tamte probeert geld te verdienen aan het lijden van de Irakese bevolking.” Tegenover NRC voegt Ismail toe: „Tamte beweert dat hij met zowel het leger als de slachtoffers gepraat heeft, maar óf hij laat veel gedocumenteerde oorlogsmisdaden bewust buiten beeld, of hij heeft simpelweg niet met slachtoffers gesproken.”

Volgens Tamte wil hij met de game slechts tonen hoe complex oorlogsvoering in stedelijke gebieden is. “Er is geen gamer die wil weten hoe het is om een Iraakse burger te zijn. Maar mensen zijn wel nieuwsgierig naar oorlog”, aldus Tamte.