Brieven

Brieven 17/2/2021

Graus

‘Uitleensessies’

NRC schrijft over een ‘uitleensessie’ van de ex-vrouw van Dion Graus (Voor PVV-leider Wilders zijn opties in zaak rond Graus beperkt, 15/2). Is zij een boormachine? Een vrouw leen je niet uit, die is namelijk niet jouw bezit. En die ‘sessie’ heeft niet ‘plaatsgehad’ (passief), Graus heeft haar (actief) gedwongen tot seks. In verslaggeving over seksueel geweld wordt al te vaak gebruikgemaakt van dergelijke passieve formuleringen. Daardoor verdwijnt de pleger uit beeld.

Utrecht

Abortus

Laat vrouw beslissen

Ik ben verbaasd en teleurgesteld over het opiniestuk van SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij over abortus (Zie de rauwe realiteit van abortus onder ogen, 10/2). Een man mag zich hier op deze manier niet over uitlaten: geen baarmoeder, hou dan je mond en luister naar de verhalen van mensen met ervaring. Van der Staaij schetst bovendien een eenzijdig beeld. Ja, er zijn schrijnende verhalen van vrouwen die onder dwang abortus ondergaan. Maar er zijn ook vrouwen die onder dwang een zwangerschap uitdragen maar het kind liever niet hadden gehad. Van der Staaij is duidelijk dat het hem niet gaat om het leven van de moeder of het kind na de bevalling: zoek het zelf maar uit. Het is natuurlijk verdrietig als iemand abortus als enige optie ziet vanwege woningnood, zoals hij schrijft. Maar moet daarvoor de abortuswet worden aangescherpt? Het lijkt mij dat het probleem dan ergens anders ligt. Abortus is pijnlijk en emotioneel zwaar, maar dat betekent niet dat iedereen die abortus heeft ondergaan daar spijt van heeft. Elke vrouw mag over haar eigen lichaam beslissen. Het aanscherpen van de wet of het verbieden van abortus leidt niet tot minder abortussen, maar tot stiekeme en onveilige abortussen. De wetgeving zou dus juist soepeler moeten. Abortus is geen moord, moet uit het Wetboek van Strafrecht en de abortuspil moet makkelijker verkrijgbaar worden. Geef deze man geen podium, houd kerk en staat gescheiden.

Gouda

Zwervers

Van Dis’ bevlekte kleed

Adriaan van Dis (‘De elite moet zichzelf niet wegcijferen’, 13/2) zegt dat hij niet zal opendoen als er een groep vluchtelingen voor de deur staat. „Want dan komen er vlekken op mijn fraaie kleed.” Een mooi citaat, want dat is het. „Zwervers binnenlaten, dat is de moeilijkste opdracht, want zwervers maken het tapijt vuil.” Het is van Emmanuel Levinas (1906-1995), de Franse filosoof, die de Ander centraal stelt in zijn werk.

Aerdenhout

Bijgeloof

Oude goden

„Wat nu doorgaans bijgeloof genoemd wordt heeft een oudere traditie dan de grote monotheïstische godsdiensten”, schrijft Lotfi El Hamidi (Bijgeloof is ook vroom, 10/2). Dat klopt. Door de evolutie verliezen oude goden hun betekenis en worden ze vervangen door nieuwe. Deze nieuwe goden dulden geen andere goden naast zich. Zij vertegenwoordigen immers het ‘ware geloof’. Ongelovigen moeten worden bekeerd en als dat niet lukt vervolgd of uitgeroeid. Denk maar aan de zending en missie. Bijgeloof is dan ook niets anders dan het geloof van de anderen.

Groningen

Gender

Laag testosteronniveau

Doorbreken van genderrollen, stoppen met al dat cliché roze of blauw, de poppen of de autootjes? (Natúúrlijk mag hij/zij met die pop/dino spelen, 15/2). Maar hoe ging het dan bij vroegere generaties zoals bij de arme werkende klasse met nauwelijks geld voor kleren of speelgoed, bij de ontelbare horigen en slaven, zonder de luxe van gender-sturende stereotypen? En bij de kinderen die tijdens de Tweede Wereldoorlog of kort daarna opgroeiden? Moeders blij als ze op hun distributiebonnen wat voor kledingstuk ook maar te pakken konden krijgen. Is mijn ‘genderafstemming’ daardoor ontspoord? Of was die toch, zoals heel vroeg in de evolutie ontwikkeld, grotendeels al bepaald door mijn lage testosteronniveau in utero?

Maastricht