Sportmerk Adidas verkoopt dochterbedrijf Reebok

Verkoop Sportgigant Adidas kocht Reebok in 2006. Het is sindsdien onvoldoende gelukt om het merk te verbeteren, waarop uiteindelijk tot verkoop wordt overgegaan.
Adidas kocht Reebok vijftien jaar geleden.
Adidas kocht Reebok vijftien jaar geleden. Foto Frank May/EPA

De Duitse kledingfabrikant Adidas gaat dochterbedrijf Reebok verkopen. Dat heeft Adidas dinsdag bekendgemaakt. De sportmodegigant wil zich gaan richten op het versterken van het eigen merk.

Adidas kocht Reebok in 2006 voor ruim 3 miljard euro. De ambitie was om het imago van het nieuwe dochterbedrijf op te vijzelen, om zo de concurrentie aan te kunnen met Nike. Dat bleek in de daaropvolgende jaren een grote uitdaging. Sinds de aankoop van Reebok is de omzet van het merk blijven tegenvallen. Waar Reebok in 2010 nog bijna goed was voor een vijfde van Adidas’ totale omzet, is dat nu nog slechts 7 procent. Adidas overwoog daarom al eerder Reebok af te stoten. Na er meermaals van af te hebben gezien, is daar nu toch toe besloten.

„Na zorgvuldige afweging zijn we tot de conclusie gekomen dat Reebok en Adidas beter af zijn zonder elkaar,” aldus Kasper Rørsted, bestuursvoorzitter van Adidas. Het sportmerk komt 10 maart met meer details over de verkoop. Adidas draaide in 2019 een omzet van bijna 20 miljard dollar (16,5 miljard euro). Bij het conglomeraat werken wereldwijd 60.000 mensen.