FNV: duizenden medewerkers coronacallcenters onderbetaald

Callcenter bron- en contactonderzoek GGD Drenthe.
Callcenter bron- en contactonderzoek GGD Drenthe. Foto Marcel Jurian de Jong

Duizenden medewerkers van coronacallcenters worden volgens vakbond FNV onderbetaald en bouwen geen pensioen op. Doordat het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) een groot deel van de aanbesteding van zo’n 200 miljoen euro voor de callcenters aan het bedrijf Teleperformance heeft gegeven, lopen de werknemers duizenden euro’s per jaar mis, meldt FNV dinsdag. De vakbond roept demissionair minister Hugo de Jonge (VWS, CDA) op om in te grijpen.

De callcenters zijn opgezet voor bron- en contactonderzoek, het inplannen van coronatesten en sinds kort ook vaccinaties. Volgens de FNV verdienen de medewerkers van Teleperformance bij die centers zo’n 7.400 euro per jaar (op basis van een 32-urige werkweek) minder dan hun collega’s van de ggd. Het zou gaan om een bruto uurloon onder de 10 euro. Ook krijgen de medewerkers volgens FNV plaspauzes niet vergoed en valt het loon vaak lager uit, omdat zij bij tijdelijke onbereikbaarheid (door bijvoorbeeld een internetstoring) niet krijgen doorbetaald.

In de Tweede Kamer werden vorig jaar al vragen gesteld over de werkomstandigheden bij Teleperformance. Minister de Jonge zei toen dat het ministerie niet met individuele bedrijven in gesprek zou gaan over arbeidsvoorwaarden en noemde dit „een zaak van werkgevers en werknemers”.

FNV-vicevoorzitter Tuur Elzinga noemt het „oneerlijk, gênant en onbeschoft” dat aan de medewerkers een „hongerloontje” wordt betaald. „Het is onbegrijpelijk dat de overheid haar eigen regels zo slecht naleeft. Het is een verdienmodel, waarin het ministerie de opdracht uitbesteedt aan de goedkoopste”, aldus Elzinga.

Dit artikel maakt ook deel uit van ons liveblog: Ministerie herstelt dubbeltelling aantal gevaccineerden