Recensie

Recensie Muziek

Britse elektropunk zonder ondertitels

Bij de kale elektropunk van de Sleaford Mods draait het om typisch Britse straattaal. Spreekzanger Jason Williamson spuwt zijn teksten op de zompige beats van Andrew Fearn, de man met één hand in zijn zak en in de andere een biertje. Williamson beschrijft in plat Nottinghams de wereld waarin hij leeft, nadat het duo in 2017 al vaststelde dat de komst van ‘English Tapas’ op het pubmenu betekende dat de Brexit er nu echt aan zat te komen. Post-Brexit en vanuit isolatie kijkt hij nog altijd met een verwrongen soort compassie naar zijn landgenoten. Verschoppelingen (‘Spare Ribs’) nemen hun toevlucht tot de levensgevaarlijke drug spice, die mensen knock-out slaat om te vergeten dat ze bestaan. Gastzangeressen Amy Taylor en Billy Nomates brengen een beetje afwisseling. Maar dan start Fearn een nieuwe dreun op zijn laptop en ratelt Williamson er nog zo’n nietsontziende woordenstroom uit, bijna niet te volgen zonder ondertitels.