ACM dreigt influencer Mo Bicep met dwangsom om nepvolgers

Social media Mo Bicep prijst via socialmediakanalen sportsupplementen van zijn bedrijf Bicep Papa aan. Een deel van zijn fanschare blijkt niet echt, meldt de ACM.
Mohamed Lehmadi, alias Mo Bicep, deelt gratis kipfilet uit in Leeuwarden.
Mohamed Lehmadi, alias Mo Bicep, deelt gratis kipfilet uit in Leeuwarden. Foto Hollands Hoogte

Influencer Mo Bicep moet van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) stoppen met het inkopen van nepvolgers en neplikes voor zijn socialmediakanalen. De toezichthouder meldt dinsdag dat Mo Bicep (artiestennaam van Mohamed Lemhadi) tussen september 2018 en augustus vorig jaar 98.000 nepvolgers en 27.000 onechte likes heeft aangeschaft. De ACM beschouwt dit als misleiding van consumenten en adverteerders, en oneerlijke concurrentie, in strijd met Europese wetgeving. Met zijn bedrijf Bicep Papa verkoopt Lehmadi sportsupplementen, die hij via zijn socialmediakanalen aanprijst.

De ACM dreigt Mo Bicep, op Instagram goed voor 478.000 volgers, een dwangsom op te leggen. Als zijn bedrijf Bicep Papa opnieuw nepvolgers en -likes aanschaft, krijgt het een boete die kan oplopen tot 100.000 euro. Ook moet Bicep Papa voor eind januari de valse accounts en likes verwijderen. „Door het gebruik van neplikes en nepvolgers kan een positiever beeld van het bedrijf en de producten worden geschetst dan hoe het in werkelijkheid is”, aldus de ACM.

Nepreviews

De toezichthouder kondigde in juni vorig jaar aan bedrijven aan te gaan pakken met neplikes, nepvolgers en neprecensies op sociale media. Aanbieders van nepreviews krijgen sindsdien een waarschuwing dat zij moeten stoppen met hun praktijken. Ook kan de ACM hun klantbestanden vorderen. Als bedrijven niet stoppen met het kopen van valse profielen, kan de toezichthouder overgaan op het uitdelen van boetes. De ACM zegt verder te zullen kijken „naar de rol en verantwoordelijkheid van platforms bij het bestrijden van misleidende beoordelingen.”

Volgens de toezichthouder zijn nepreviews en nepvolgers een groeiend probleem. Niet alleen bij het aanprijzen van eigen producten, maar ook bij het plaatsen van negatieve nepreviews bij concurrenten, wat zorgt voor oneerlijke concurrentie. De ACM schat de schade van deze vorm van misleiding wereldwijd op zeker 1,2 miljard euro, nog los van de schade voor het consumentenvertrouwen in het internet als marktplaats.