Kijkcijfers van 2020: Mark Rutte bezet de gehele top-10

Televisie Corona had grote invloed op het kijkgedrag van Nederland. De persconferenties over de pandemie haalden gemiddeld 7 miljoen kijkers. Nederland keek tijdens de lockdowns langer televisie, en keek vooral naar nieuws.

Net als 8,6 miljoen andere Nederlanders kijkt een gezin in Nootdorp naar de toespraak van premier Mark Rutte op 14 december.
Net als 8,6 miljoen andere Nederlanders kijkt een gezin in Nootdorp naar de toespraak van premier Mark Rutte op 14 december. Lex van Lieshout/ ANP

Mark Rutte is het kijkcijferkanon van 2020. Het best bekeken tv-programma van vorig jaar is de toespraak van de premier op 14 december waarin hij de tweede lockdown aankondigde. Daarnaar keken 8,6 miljoen mensen, op vier zenders. Ook de rest van de kijkcijfertop-10 bestaat uit toespraken en persconferenties over de coronacrisis. Die trokken gemiddeld 7 miljoen kijkers. Normaal domineert voetbal de top-25, maar dat was er nauwelijks.

Dat blijkt uit de jaarcijfers van kijkcijferonderzoeker SKO. Het kijkgedrag werd dit jaar flink beïnvloed door de coronacrisis, stelt de SKO. Daardoor is de gemiddelde kijktijd van de Nederlanders voor het eerst sinds jaren niet gedaald, maar toegenomen. Zij zaten vorig jaar dagelijks 3 uur en 26 minuten voor de televisie – een klein kwartier meer dan het jaar ervoor. Daarvan keken zij 2 uur en 40 minuten naar reguliere televisie (inclusief uitgesteld kijken) en 46 minuten naar streamingdiensten als Netflix.

Tijdens de coronacrisis keken de mensen veel meer naar nieuwsprogramma’s. De nieuwspiek lag in de eerste weken van de eerste lockdown (16-29 maart). Toen keken per avond 9,1 miljoen mensen naar het nieuws; 2,5 miljoen meer dan in 2019.

Avondkijkers

De publieke omroep was wederom marktleider. Diens aandeel in het totaal aantal avondkijkers steeg een half procent naar 37,7 procent (gemiddeld 1,8 miljoen kijkers per avond). Ook het aandeel van de RTL-zenders nam toe. De op één na grootste zendergroep steeg met anderhalf procent naar 27,9 (1,3 miljoen kijkers). Dit ging vooral ten koste van nummer drie: Talpa (SBS6) zakte van 20,5 naar 19,6 procent (931.000 kijkers). Ook de kleine zendergroepen Disney (FOX), Discovery, en Viacom (Comedy Central) hadden minder kijkers.