Brancheverenigingen ‘opgelucht’ met duidelijkheid die deal brengt

Pulsvissers op de Noordzee.
Pulsvissers op de Noordzee. Foto Niels Wenstedt/ANP

Nederlandse brancheverenigingen zijn opgelucht dat met het handelsakkoord tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU een einde is gekomen aan een tijd van onzekerheid. Tegelijkertijd waarschuwen ze dat de gevolgen van de Brexit vanaf januari 2021 voelbaar zullen zijn, onder meer als gevolg van douaneformaliteiten.

Volgens VNO-NCW en MKB-Nederland is met de deal „een deel van de uittredingsproblematiek ondervangen” en zijn de „belangrijkste twistpunten” opgelost. Tegelijkertijd zal de handel vanaf 1 januari „een stuk moeilijker worden, met extra kosten aan de grens”, aldus de ondernemersorganisaties. De werkelijke kosten van de Brexit zullen echter pas volgend jaar duidelijk worden, waarschuwen ze.

De Nederlandse kottervissers zijn „opgelucht” dat er een akkoord is en dat ze toegang houden tot de Britse wateren, aldus branchevereniging VisNed. Tegelijkertijd zijn ze „zeker niet blij met de gesloten deal”, zegt directeur Pim Visser. Volgens hem krijgen de Britse vissers een deel van de Europese visquota toegekend in ruil voor de toegang van Europese vissers in Britse wateren. Volgens Visser krijgen de Britten „elk jaar duizend ton tong, wat schol en kabeljauw, maar ook veel haring en makreel”.

Havenbedrijf Rotterdam zegt eveneens dat het goed is dat er nu eindelijk meer duidelijkheid is, maar waarschuwt dat bedrijven zich niettemin moeten voorbereiden. Vanaf 1 januari zullen voor vervoer naar het Verenigd Koninkrijk „douaneformaliteiten” gelden, aldus het havenbedrijf. De Rotterdamse haven zegt al ruim twee jaar samen met onder andere Rijkswaterstaat en de Douane voorbereidingen te treffen om het goederentransport naar Britse havens zo soepel mogelijk te laten verlopen. Het bedrijf waarschuwt chauffeurs dat zij hun ladingen voortaan digitaal moeten aanmelden om toegang te krijgen tot de terminals van de haven.

Transport en Logistiek Nederland zegt ook opgelucht te zijn dat er door het akkoord een einde is gekomen aan de onzekerheid „in deze onzekere tijd”. De sectorvertegenwoordiging zegt zich nog in de overeenkomst te gaan verdiepen, maar dat in ieder geval duidelijk is dat iedereen in de transportketen zich moet voorbereiden op de douaneformaliteiten. „Uiteindelijk is de keten niet sterker dan de zwakste schakel: als één partij zich niet heeft voorbereid, kom je met de vrachtwagen niet langs de douane en mis je alsnog letterlijk de boot.”

Dit artikel maakt ook deel uit van ons liveblog: VK en EU sluiten principeakkoord over de handelsrelatie na Brexit