Recensie

Recensie Muziek

Trijntje Oosterhuis houdt popkerstsongs knisperend

Nadat de pandemie alle concertagenda’s van artiesten leegveegde, zag Trijntje Oosterhuis ergens in de wanhoop toch een lichtpuntje. Met Kerst pakt ze graag uit – haar kerkentour is elk jaar een groot succes. Nu greep ze – hartje zomer – met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw terug op bigbandjazz met aloud kerstrepertoire.

De boom vol kerstswing is rijkelijk volgehangen met opgedirkte uitvoeringen van ‘Winter Wonderland’ tot ‘Santa Claus is Coming to Town’. Dat die opgepoetste kerstmelancholie geen belegen verzameling wordt, komt door uitgebalanceerde arrangementen met veel soli. Precies passend voor Oosterhuis, die er haar gevoel voor timing fraai in kwijt kan.

Maar ook ‘nieuwere’ popkerstsongs houden het knisperend. Terwijl Stevie Wonders ‘Someday At Christmas’ een wat gedragen duet met Jeangu Macrooy is, pakt Mariah Careys ‘All I Want for Christmas’ zwoeler uit dan je dacht. Maar de in opspraak geraakte klassieker ‘Baby, It’s Cold Outside’ is de kerstbal die beter in de doos bleef.