Winkels bezorgen pakketten zelf, om vertraging te voorkomen

Online winkelen Nu de pakketbezorgers overbelast zijn, gaan onder meer Blokker, Mediamarkt en Intertoys zelf thuisbezorgen.

Ook maaltijdbezorgers van SushiPoint bezorgen nu pakketten van winkeliers.
Ook maaltijdbezorgers van SushiPoint bezorgen nu pakketten van winkeliers. Foto Remko de Waal/ANP

Steeds meer winkels leveren sinds deze week de bestellingen van hun klanten op internet zelf aan huis af. Doordat de winkels gesloten zijn en de traditionele postbedrijven, met name bezorgers van PostNL, overbelast zijn door de sterke toename in het aantal online bestellingen, dreigen pakjes te laat bezorgd te worden. Door de pakketjes zelf te bezorgen, proberen winkels dat te voorkomen.

Onder meer Blokker, Mediamarkt en Intertoys gaan thuisbezorgen. Blokker kondigde dit vrijdagochtend aan. Ruim vierduizend Blokker-werknemers (zowel winkel- als hoofdkantoorpersoneel) bezorgen „met hun eigen auto of de fiets” bestellingen. Belangrijke reden: „In het distributiecentrum van Blokker staan nog 18.000 pakketjes die PostNL niet heeft opgehaald”, schrijft Blokker in een persbericht.

Bij Intertoys, een zusterbedrijf van Blokker, zijn deze week „bijna 10.000” pakketten niet opgehaald door PostNL. „Hierdoor dreigen de bezorgtijden meer dan een week te verschuiven”, volgens het persbericht van Blokker.

Grens bereikt

Grote en kleine webwinkels merken dat PostNL, dat tussen Sinterklaas en Kerst dagelijks 1,5 miljoen pakjes bezorgt, de drukte niet aankan. Bestellingen worden niet of te laat opgehaald door de chauffeurs van het postbedrijf. Sinds de coronacrisis winkelen Nederlanders nóg meer online.

Het netwerk van PostNL-bezorgers is het afgelopen half jaar fors uitgebreid, maar heeft nu z’n grenzen bereikt. „We zijn niet van elastiek” zei een woordvoerder eerder tegen NRC. DHL bezorgt op drukke dagen circa 1,2 miljoen pakketten, het maximale, maar hoeft nog geen bezorgingen te annuleren, volgens een woordvoerder.

Lees ook: Pakketbezorging loopt vast, maar ‘klagen is zinloos’

Exacte cijfers zijn er nog niet, maar zowel Blokker als Mediamarkt ziet een groei aan bestellingen. „Op dit moment explodeert het”, zegt een woordvoerder van Intertoys. Winkels willen het risico niet lopen dat klanten afhaken door een trage bezorging.

Bij Mediamarkt is de eigen bezorgdienst een „aanvulling” op de bezorging van PostNL, volgens een woordvoerder. Sinds maandag worden er veel meer tondeuses verkocht: ook de kappers zijn weer gesloten.