Van je oude stinkbrommer met subsidie naar de OV-fiets

Groen doen Elke week gidst NRC je richting een duurzaam leven.

Foto Getty Images

Met fris en vochtig weer valt het extra op. De stank van oude brommers en dieselauto’s die lekker boven de weg blijft hangen. Den Haag trok er dit jaar 1 miljoen euro voor uit om een aantal van deze voertuigen van de weg of het fietspad te halen.

En met succes, zo blijkt. Zo’n 2.000 Hagenaars deden een beroep op de sloopregeling, waarbij het in 200 gevallen om oude dieselauto’s ging. Nog eens 1.800 snor- en bromfietsen belandden bij het schroot. En de actie loopt nog tot Oudjaarsavond.

Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om met auto of brommer naar het Haagse stadhuis te rijden en het geld te incasseren. Alleen met een demontageverklaring van een erkende sloper kan de bonus worden opgehaald. Voor een ingeleverde auto krijg je 1.000 euro, een brommer levert 400 euro op.

Sloopregeling

Den Haag is niet de enige grote stad met een sloopregeling. Amsterdam bijvoorbeeld biedt momenteel 500 euro voor een oude diesel. Vreemd zijn die acties niet. Vorig jaar rekenden onderzoekers van de TU Delft uit dat auto’s die minstens vijftien jaar oud zijn voor een groot deel van de luchtvervuiling zorgen. Terwijl ze minder dan 20 procent van het wagenpark innemen, zorgen ze voor 35 procent van de totale stikstofuitstoot en de helft van het rondvliegende fijnstof. Tien jaar geleden werden door een nationale sloopregeling zo’n 80.000 auto’s van de weg gehaald.

De beloning voor de Hagenaar is overigens niet in klinkende munt, maar in de vorm van een tegoedbon. En die kan worden ingeleverd bij de aanschaf van schoner vervoer, zoals een elektrische fiets of brommer. Het saldo kan ook worden gebruikt voor tram, bus, deelauto of OV-fiets.

De animo was dit jaar zo groot dat de gemeente in oktober nog eens 300.000 euro voor de regeling uittrok, boven de al gereserveerde 700.000 euro. Die grote belangstelling kwam niet alleen door de behoefte aan frisse lucht. Ook de milieuzones in de stad zullen een rol hebben gespeeld. Sinds deze maand zijn tweetakt-brommers van vóór 2011 niet meer welkom in Den Haag. En volgend jaar komt er een milieuzone waarin diesels – personenauto’s en bestelbusjes – van vijftien jaar en ouder niet meer mogen bivakkeren.

Wie nog voor de jaarwisseling op zoek is naar een extraatje zou op het idee kunnen komen om een oud beestje op de kop te tikken en vervolgens in één keer naar de sloper door te rijden. Helaas. De auto of brommer moet sinds oktober 2019 op naam staan van de – Haagse – eigenaar.