De Twingo Electric: ontwapenende oogjes in een zacht gezichtje

Autotest De Twingo Electric is een pure stadsauto, vindt . En is een Extreem Lief Autootje.

Foto Merlijn Doomernik

Renault heeft vanaf nu de goedkoopste elektrische auto van Nederland. Die wisselbokaal kan snel door naar concerngenoot Dacia, dat in 2021 de op een Chinees model geënte Spring lanceert. Die krijgt voor naar verluidt 17,5 mille een dikkere batterij en een grotere actieradius dan de Renault. Maar tot die troonswisseling ben je voor zegge 21.000 euro spekkoper met de Twingo Electric.

Het is gewoon de bestaande Twingo met elektromotor. Op een paar logo’s en een blauwe grille na zie je geen verschil. Geen bezwaar, het blijft een charmant modelletje, en wie weet is er markt voor. Het stekkerauto-aanbod in de prijsklasse tot 25.000 euro blijft voorlopig schraal. De technisch verwante Smart ForFour, die zijn platform met de Twingo deelt, is met een kleinere accu 3.000 euro duurder. Van VW’s stekkerminitrio zijn volgend jaar alleen de e-Up! en de Seat Mii nog leverbaar. Ze komen met een bereik van 250 kilometer wel verder dan de Twingo, die het ook onder gunstiger weersomstandigheden dan hem en mij vergund waren bij maximaal 180 voor gezien houdt. Maar ook zij kosten 3.000 tot 5.000 meer dan de Renault.

Je hoeft hem trouwens niet te kopen. Private leasen kan ook vanaf 299 euro per maand. Dan krijg je een contract met een looptijd van 60 maanden en 6.000 kilometer per jaar, alleen geschikt dus voor mensen met werk op fietsafstand. Korter leasen of meer kilometers maken kan ook, maar dan stijgen de prijzen. Ook op leuke kleuren of een lager eigen risico dan het standaardbedrag van 450 euro staan extra heffingen. Laten we hem gemakshalve dus maar beoordelen op zijn cataloguswaarde. De belangrijkste vraag is dan meteen hoe duur hij is in termen van kosten/ baten.

Stil rijdend dwergje

Het hangt ervan af hoe je hem gebruikt. Hij is nog niet de Heilige Graal waarop iedereen wacht, de goedkope gezinsauto met snellader en een actieradius van minstens 300 kilometer, die gouden greep waarvan ik vrees dat de Chinezen hem met hun huidige ontwikkelingstempo voor de poort van Fort Europa zullen wegkapen. Vier volwassenen houden het op een niet al te lang traject wel in de Twingo uit, maar ze moeten niet met hem naar Frankrijk willen. Met zijn anachronistisch kleine 22 kWh-batterij is het zacht en stil rijdende dwergje een pure stadsauto. Voor lange afstanden moet je ballen hebben. Ik probeerde het bij een temperatuur van rond het vriespunt op het traject Norg – Aalsmeer en dat kun je in de winter beter laten, want kou vindt hij niet leuk. Bij vertrek heb ik na een nacht laden 155 kilometer actieradius in het vat, 30 minder dan de volle accu op de heenweg bij tien graden. Optimistisch gok ik dat ik de 114 kilometer van mijn huis tot het eerste Fastned-laadpunt op de route ruim moet kunnen halen. Dat wordt kielekiele. Ik red het krap aan met een penibele 22 kilometer reserve. Daar laadt de Twingo aan het speciale Fastned-laadsnoer voor elektrische Renaults wel in een redelijk tempo bij. In veertig minuten stijgt het laadniveau van 14 naar 68 procent en de actieradius naar 107 kilometer, ruim voldoende voor de tweede helft van de rit. Niet alleen de Twingo had het koud trouwens. Gelukkig reed ik de luxe Intens-versie met elektrisch verwarmbare voorstoelen, benevens 15 inch lichtmetalen wielen, een leren stuur, parkeersensoren achter en een charmant blauw matrozenstreepje over de witte flankjes.

De snelweg kan hij met zijn 82 pk overigens prima aan en zijn energieverbruik blijft er met tussen de 14 en 14,5 kWh per honderd kilometer bescheiden bij, al ben je daar door dat nietige batterijtje beperkt bij gebaat. Belangrijker is dat de Twingo zich niet laat reduceren tot zijn plus- en minpunten. Dit is een autootje dat zijn technische beperkingen ontstijgt met de subjectieve verdienstelijkheid van een zeldzame charme. Dit is een Extreem Lief Autootje, de antiheld die niemand van zijn soort nog schijnt te mogen zijn. De concurrenten doen zich graag zo gespierd en volwassen mogelijk voor, pubers met mannenego’s. Niet deze, met zijn ontwapenende ronde oogjes in het zachte gezichtje. Geen kleine auto zo bevrijdend menselijk als deze. En toen ik hem langs de A6 dapper zag koukleumen wist ik: Jij bent wel een klein liefdesbriefje waard, knuffel van me. Zijn kleine draaicirkeltje is trouwens verrukkelijk, en dat krijg je er gewoon gratis bij.