Brieven

Brieven 18/12/2020

Klimaat

Hoezo intelligentie?

Louise Fresco besteedt haar column Dramatisch doen over de planeet lost niks op (14/12) grotendeels aan het bekritiseren van een toespraak van VN-chef António Guterres. Veel te veel drama, oordeelt zij. Ook Greta Thunberg krijgt een veeg uit de pan. Die zou, anders dan de VN-topman, niet „de natuur de schuld” geven, maar dreigende taal uitslaan jegens de oudere generatie. Beiden doen het verkeerd, want „mensen angst of een schuldgevoel aanpraten, helpt niet om verder te komen”. Wat we wel moeten, volgens Fresco, is onze intelligentie gebruiken. Die kan ons helpen oplossingen te vinden.

Deze column zorgt niet voor verheldering en is zo geen zinvolle bijdrage aan het klimaatdebat. De natuur de schuld geven, dat is toch juist niet wat Guterres doet? Uit zijn aangehaalde woorden blijkt ondubbelzinnig dat hij de mens als schuldige aanwijst. Onze door Fresco hoog geroemde intelligentie heeft het klimaat tot dusver bitter weinig geholpen. Ieder jaar stoten we meer CO2 uit. Willens en wetens stevenen we af op een ongekende catastrofe.

Er is geen tegenstelling tussen angst en schuldgevoel enerzijds en het bedenken van intelligente oplossingen anderzijds. Die oplossingen zijn trouwens al duidelijk genoeg. Alleen, we voeren ze onvoldoende uit. Iets meer angst en schuldgevoel, mevrouw Fresco, zijn hoognodig.

Le Carré

Voortreffelijke leesstem

Bij alle talenten van de recent overleden schrijver John le Carré wordt nergens zijn voortreffelijke voorleesstem genoemd. Hij heeft veel van zijn boeken zelf voorgelezen, in de tijd dat luisterboeken nog niet in de mode waren. Het is een genot hem zijn romanfiguren, ook die met verschillende buitenlandse accenten, Duits, Russisch en wat al niet, te horen voordragen. Ook vaart en spanning weet hij goed over te dragen. Op cd, maar met een beetje zoeken op internet, zelfs ook nog op casettebandjes te vinden. Zeer zeker de moeite waard.

Studenten

Samen oplossen

Het bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen heeft vorige week wederom de vereniging Vindicat

buiten de universitaire gemeenschap geplaatst (Geen accreditatie voor studentencorps Vindicat, te weinig cultuurverandering, 10/12). Zij gebruikt hiertoe de methoden: isoleren en uitsluiten. Als universiteit heb je de bijkans heilige plicht het jou toevertrouwde intellect te vormen, te ontwikkelen en bruikbaar te maken voor de maatschappij. Ook het studentendom heeft hierin een taak, want behalve braaf te leren dien je ook de grenzen op te zoeken en als je dat goed doet ga je er ook af en toe overheen. Doe je dit niet dan staan je eigen ontwikkeling en die van de wetenschap stil. Ook Nobelprijswinnaars gaan over hun grenzen.

Het zijn harde tijden voor jonge mensen. Geen contacten – heel belangrijk in deze fase van je sociale ontwikkeling, die nu stilvalt. Alleen online instructie van je opleiders en een zeer moeizame uitwisseling van gedachten en ideeën, minder vruchtbaar en niet stimulerend.

En wanneer komen deze mensen in aanmerking voor vaccinatie? Ze staan vast achteraan in de rij.

Als studenten iets hebben uitgevreten, zoals tegen de coronamaatregelen zondigen door te feesten in een bus, moeten zij hiervoor stevig op hun donder krijgen. Isoleren en uitsluiten lijkt mij niet de aangewezen methode. Zoek samen met het studentenvolkje naar oplossingen.


reünist Vindicat jaar ’55

Onderwijs

Leerdoelen aanpassen

Jongere kinderen lopen door de lockdown leerachterstand op (Scholen dicht: ‘Ben niet snel boos, deze keer wel’, 15/12). Maar die ontstaat alleen als de gestelde doelen niet gehaald worden. Het is waanzin dat in deze tijd van pandemie de leerdoelen niet aangepast worden. Het gaat gewoon niet lukken om hetzelfde te bereiken als andere jaren. Accepteer dat en probeer er het beste van te maken.

Correcties/aanvullingen

Demonstratie

In de brief Antisemitisme deugt nooit (16/12, p. 17) wordt de demonstratie uit 2014 waarin Kauthar Bouchallikht meeliep in Amsterdam gesitueerd. Die was in Den Haag.