Recensie

Recensie Muziek

Stratosferische uithalen en zwoele verzuchtingen

Toen ze half maart samen in quarantaine gingen dachten sopraan Katharine Dain en pianist Sam Armstrong dat het voor een paar weken zou zijn. Dat liep anders. Vrij van deadlines oefenden de vrienden maandenlang Franse liederen. Regards sur l’infini is de vrucht van die vreemde periode, een schitterend album over kantelmomenten en existentiële epifanieën, slim cyclisch geprogrammeerd. In het hart staat de liefdescyclus Poèmes pour Mi die Messiaen componeerde voor zijn eerste vrouw, Claire Delbos: extatische pianistiek, stratosferische uithalen, zwoele verzuchtingen en pure schoonheid. Een geweldige vondst zijn twee onbekende liederen van Delbos over aanstaand moederschap (uit een cyclus op gedichten die haar schoonmoeder schreef toen ze zwanger was van Messiaen). Vooral ‘Ai-je pu t’appeler de l’ombre’ is adembenemend – een a-capellazangmelodie, gevolgd door een kale pianolijn.Ook de liederen van Debussy, Henri Dutilleux en vooral Kaija Saariaho zijn goed gekozen en prachtig uitgevoerd.