Meubelconcern

IKEA stopt na zeventig jaar met catalogus

Wie een nieuwe bank of boekenkast nodig heeft, kan daar binnenkort niet meer de IKEA-gids voor raadplegen. Het Zweedse meubelconcern heeft maandag aangekondigd te stoppen met zijn jaarlijkse catalogus. De papieren uitgave werd de laatste jaren minder goed gelezen omdat steeds meer klanten hun meubelen tegenwoordig op internet zoeken.

De gids is sterk verbonden aan de merkidentiteit van IKEA. Het bedrijf gaf er een aanzienlijk deel van zijn marketingbudget aan uit. Daar kreeg het een enorm bereik voor terug. Op het hoogtepunt, in 2016, had de catalogus een oplage van 200 miljoen exemplaren. Die werden in ruim vijftig landen verspreid. Van de meest recente editie verschenen volgens persbureau Reuters nog 40 miljoen stuks. Niet geheel toevallig zag IKEA zijn inkomsten uit online verkopen intussen sterk toenemen: het afgelopen fiscale jaar met bijna de helft.

„Het verhaal van onze geliefde catalogus afsluiten is emotioneel, maar ook rationeel”, zegt Konrad Grüss, bestuurder van IKEA. In Nederland plofte de IKEA-gids overigens al niet meer bij iedereen op de mat. Vorig jaar besloot het bedrijf grotendeels met de verspreiding in Nederland te stoppen, om dezelfde redenen die het nu aanvoert voor het definitieve einde van het reclameboekwerk.

IKEA bestond acht jaar toen het in 1951 zijn eerste gids uitbracht. De 285.000 exemplaren van de debuuteditie werden alleen in het zuiden van Zweden verspreid. De catalogi van de daaropvolgende decennia laten zich bekijken als een naslagwerk van de designtrends door de jaren heen. (NRC)