De ‘slijtgaten’ worden handmatig gemaakt

Ontmanteld

Wat openbaart zich als je een bekend product demonteert? Deze maand een spijkerbroek van Scotch & Soda. Tekst
Ontmantelde Scotch and Soda spijkerbroek
Ontmantelde Scotch and Soda spijkerbroek Foto Peter Lipton

‘105 / Souvenir / Amsterdams blauw’ staat op de binnenzak van de Skim - Touch of Fall spijkerbroek. Een grapje, zegt ontwerper Imogen Nulty, om kopers het gevoel te geven dat ze op vakantie gaan. Het cijfer verwijst naar het adres van het hoofdkantoor van het wereldwijd opererende kledingmerk: Keizersgracht 105, Amsterdam.

Nulty, een Britse, leidt de vijfkoppige designafdeling denim bij Scotch & Soda. De Skim – Touch of Fall (139,95 euro) is een skinny fit jeans voor mannen, een van de circa 35 nieuwe modellen die het merk elk kwartaal op de markt brengt. De Skim is een populair model waarvan steeds nieuwe varianten worden bedacht.

Het ontwerpproces begint met onderzoek en het formuleren van een concept. Tijdens een brainstorm, waarbij honderden nieuwe samples van stoffenfabrikanten op tafel liggen, worden ideeën verder ontwikkeld. De volgende stap, zegt Nulty, is het bespreken van testmodellen. De creatief directeur en managers van de in- en verkoopafdelingen zijn daarbij ook aanwezig. Een evaluatie die nog tot allerlei veranderingen kan leiden, zegt Nulty. „Gebruik van een ander garen, een zak die er nog afgaat, of net een andere wassing.” De derde en laatste fase is het lanceren van een nieuwe collectie, met fotosessies en advertentiecampagnes.

De metalen onderdelen van de Skim zijn in China gefabriceerd. De stof, een mix van katoen en gerecycled materiaal, komt uit Turkije. Daar is deze broek ook gemaakt. Dit model is gewassen, voor een versleten effect. De ‘slijtgaten’ worden met de hand gemaakt en verschillen dus per broek net een fractie. Dat gatenmaken gebeurt door de broek over een opblaasbare paspop te doen en de stof te slijpen.

De ontwerpafdeling werkt een jaar vooruit. In de collectie waaraan nu wordt gewerkt ontbreken broeken met beschadigingen, zegt Nulty. „We willen op een meer duurzame manier ontwerpen, met producten die langer meegaan.”