autoindustrie

Topman Volkswagen wil marktintroductie betaalbare elektrische auto’s versnellen

Volkswagen, het grootste autobedrijf ter wereld, versnelt de marktintroductie van verschillende elektrische modellen. Dat gebeurt onder druk van strengere emissienormen en subsidies voor elektrische auto’s, meldt financieel persbureau Bloomberg.

Volkswagen, waar de merken Audi en Porsche onder vallen, zou al in 2023 een kleine elektrische auto van minder dan 30.000 euro willen introduceren – relatief goedkoop voor een elektrisch model. Dat is eerder dan oorspronkelijk gepland.

Het nieuws komt een week nadat het Verenigd Koninkrijk bekendmaakte dat het vanaf 2030 geen nieuwe brandstofauto’s op de weg zal toelaten. En ook in de Europese Unie gaan steeds meer stemmen op om eenzelfde verbod in te voeren.

Volkswagen geldt als een autobouwer die relatief voorop loopt bij het introduceren van geavanceerde elektrische modellen, iets waar autobouwers lang weinig in zagen. Het bedrijf heeft zich nu tot doel gesteld om Tesla, de Amerikaanse elektro-pionier, in te halen.

Tegelijkertijd wordt de afgelopen dagen steeds beter duidelijk dat sommigen binnen het bedrijf de strategie van topman Herbert Diess nogal ambitieus vinden. De afgelopen weken zou de topman verschillende mensen voor posten in de raad van bestuur hebben voorgedragen die zijn strategie steunen, maar de raad van commissarissen en de ondernemingsraad zouden deze volgens Bloomberg hebben afgewezen. Dit vanwege bezwaren tegen de forse kostenreducties – en vermoedelijk ontslagen – die ook deel uitmaken van zijn plannen.

Topman Herbert Diess legde daarop zijn strategie vrijdag nog eens uitgebreid uit in een groot artikel in het Duitse Handelsblatt. Volgens hem gaat de auto-industrie de komende tien jaar veranderen, met of zonder Volkswagen, en moet de „tanker” van 670.000 werknemers op tijd de juiste richting in gestuurd worden. Maar „met name op het hoofdkantoor in Wolfsburg” zou niet iedereen dat goed begrijpen.