Opinie

Lesgeven gaat prima, ook in corona-tijd

Onderwijsblog Wiskundedocent Karin den Heijer heeft net zoveel lol tijdens de les als vóór corona. Ook vanachter een spatscherm, met de ramen open. „Het is een goede beslissing geweest de scholen te openen.”
Een middelbare school in Haarlem. (Op de meeste scholen dragen leerlingen geen mondkapjes in de klas, alleen op de gang.)
Een middelbare school in Haarlem. (Op de meeste scholen dragen leerlingen geen mondkapjes in de klas, alleen op de gang.) Foto Remko de Waal/ANP

„Waarom is mijn antwoord fout, mevrouw?”, vraagt een leerling. Hij wijst naar de uitwerkingen in zijn schrift. Wiskundeles, twee kiepramen open, we zijn bezig met ‘limietberekeningen’. Hierbij wordt het begrip ‘oneindig’ gebruikt. Ik vind het zelf een moeilijk begrip en moet nadenken over de vraag van mijn leerling.

De vraag doet denken aan Hilberts Hotel. Dit verzonnen hotel heeft een oneindig aantal kamers. Op een dag is het hotel vol. Dan arriveert er een bus met oneindig veel reizigers. De hoteleigenaar besluit dat alle gasten moeten verhuizen naar de kamer met het dubbele van hun kamernummer. De gast in kamer 1 gaat naar kamer 2, die in kamer 2 naar kamer 4, enzovoort. Omdat een vermenigvuldiging met twee altijd een even getal oplevert, komt er nu een oneindig aantal kamers leeg te staan: alle kamers met een oneven kamernummer. De nieuwe gasten kunnen deze kamers betrekken. Hilberts Hotel laat zien dat het lastig rekenen is met het begrip oneindig. Want wat is twee keer oneindig? Is dat super-oneindig? En oneindig plus vijf, is dat gewoon weer oneindig?

Ik weet dat de oplossing van mijn leerling niet klopt, maar ik weet niet precies waaróm. En dus zeg ik: „Wacht, ik vraag het even aan meneer Wildhagen.” Ik loop de lege gang op en vergeet in de consternatie mijn mondkapje, ik trek mijn trui over mijn neus. Ik klop aan bij lokaal 128 en verstoor de les van mijn collega, theoretisch wiskundige. Ik leg uit dat ik een belangrijke vraag heb. „Dit kunt u, meneer, stel ons niet teleur!” zegt een leerling vanaf anderhalve meter.

Lees ook: Ook op scholen zijn er steeds meer corona-meningen

Vakkundig analyseert mijn collega het probleem, zijn leerlingen kijken toe. Voldaan loop ik terug van het wiskundig orakel van onze school naar mijn eigen klas en ik geef het antwoord door. Het is inmiddels wel een beetje onrustig geworden in mijn lokaal. Dan gaat mijn telefoon. Het dierenasiel. „Dit is te belangrijk om niet op te nemen”, zeg ik tegen mijn leerlingen.

In het asiel wordt ons konijn aan een mannetje gekoppeld. Het is eigenlijk een soort datingbureau. Er zijn al verschillende mannetjes door ons konijn afgewezen: Arie, Thomas en Lieroy haalden bakzeil. „Er is een match en hij heet Zorro!” zegt de mevrouw, die inmiddels door de speaker van mijn telefoon is te horen. Mijn leerlingen luisteren mee en stellen vragen. We hebben plezier. Ook de jongen met chronische hoofdpijn lacht. En het meisje dat thuis voor haar broertje moet zorgen.

Leraren procentueel niet meer besmet

Wat ik u wil vertellen? Leraar zijn is leuk, vakkennis doet ertoe. Maar het allerbelangrijkste is dit: op de meeste scholen wordt weer gewoon les gegeven. En met enkele aanpassingen gaat dat prima. Het is in corona-tijd niet nodig om van de school een ijskoud openluchttheater te maken. Het is niet nodig om klassen na enkele besmettingen een week naar huis te sturen. Het RIVM geeft goede en eenvoudige richtlijnen, al denken een paar scholen nog steeds dat ze het beter weten.

Lees ook: Ramen en deuren open op de scholen, is het advies

Ik hoop dat de leraren die de afgelopen maanden ongerust waren, inmiddels enigzins zijn gerustgesteld. Verspreiding van het nieuwe coronavirus vindt vaak buiten school plaats. Dat gebeurt vooral bij intensief contact met vrienden of klasgenoten. De cijfers van het RIVM laten dit zien, en het komt overeen met wat ik zie. Sinds het begin van dit schooljaar zijn over het algemeen slechts enkele leraren per school positief getest. Leraren zijn procentueel niet meer besmet dan mensen uit andere beroepsgroepen.

Het is een goede beslissing geweest de scholen weer te openen. Onderwijs is belangrijk voor het welzijn, de ontwikkeling en de gezondheid van kinderen en jongeren. Geef ze geen angst, maar hoop op de toekomst en vertrouwen in de wetenschap. Dat is oneindig belangrijk.

Karin den Heijer is wiskundedocent op het Erasmiaans Gymnasium en de Hogeschool Rotterdam.

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.