Recensie

Recensie

King’s Dilemma: adellijk overleg via adellijke emoties

In aanloop naar de feestdagen wijst de weg naar de beste spelletjes. Vandaag: ingebakken tweedracht.

Foto Alexander Schippers

De vijf raadgevers zijn verdeeld in twee machtsblokken. Argumenten vliegen over tafel, emoties lopen op. Het hete hangijzer: gaan we gefermenteerde geitenmelk importeren vanuit de barbaarse achterlanden of niet?

We spelen King’s Dilemma, een spel dat elke huiskamer kan transformeren tot koninklijke debatclub. Drie tot vijf spelers zijn vertegenwoordigers van adellijke huizen die in een fictief koninkrijk hun invloed laten gelden. Elke ronde begint met een nieuw dilemma. De oogst is mislukt. Een afvallige publiceert ketterse teksten. De armen roeren zich. Hoe zal het koninkrijk reageren? „Ik denk…”, zegt de discussieleider, en dat is dan meteen het startschot voor de discussie. Ieder huis mag zijn zegje doen. Argumenten verzinnen, tegenstanders paaien, van standpunt veranderen. En dan: stemmen maar!

Alle beslissingen van de raad hebben consequenties. Voor de gezondheid van het koninkrijk bijvoorbeeld, voorgesteld door fiches op een centraal bord die omhoog of omlaag kruipen. Misschien leidt geitenmelkimport tot verhoogde welvaart, maar neemt de politieke invloed van het rijk af omdat de buren toegang krijgen tot onze markt. Gevolgen zijn ook zichtbaar in een verhaal dat zich langzaam ontvouwt via nieuwe dilemmakaarten die in envelopjes verstopt zitten. Wijzen we de barbaren af? Open dan envelopje 12. Staan we de import toe? Open dan envelopje 23. De keuzes die de raad maakt ontsluiten bepaalde routes, terwijl je andere nooit meer te zien krijgt. King’s Dilemma is maar één keer volledig door te spelen (verdeeld over meer dan een dozijn sessies) en dan is het verhaal klaar.

Tweedracht is knap ingebakken in het spel, want elk huis heeft langetermijndoelen: de een streeft kennis over oude beschavingen na, de ander wil ketterij verbieden. Maar: elke raadgever krijgt aan het begin een kortetermijndoel. Misschien behoor je tot de opstandige factie die instabiliteit aanwakkert. Terwijl een luxueus ingestelde raadgever voorspoed nastreeft. Die stapeling van motieven voorkomt dat je medespelers voorspelbaar worden: je weet nooit echt helemaal zeker welk spelletje er gespeeld wordt.

Hoe meer de spelers zich inleven, hoe leuker King’s Dilemma is. Zo kon de markiezin van het defaitistische, wijnslurpende huis Bacchus overtuigend betogen dat import van gefermenteerde geitenmelk de productie van haar wijngaarden in gevaar zou brengen. Was dat strategie, een afleidingsmanoeuvre, of dubbelspel?

King’s Dilemma is uniek en biedt gelegenheid om je heerlijk uit te leven. Het grootste dilemma: er zijn echt vijf spelers nodig om discussies te laten bloeien. En dat is onhandig, middenin een pandemie.