Brieven

KLM-piloten

De politiek hoort niet in de cockpit thuis

Foto Getty images

Na het pensioenakkoord lijkt de politieke bal opnieuw bij de vakbonden te liggen. Deze keer zitten zij als enige achter de stuurknuppel van KLM. De vakbonden worden geacht even te tekenen bij het kruisje, maar wat mij betreft is de politiek helemaal van de radar af en het zicht op de te vliegen koers kwijt. Natuurlijk tekenen bonden niet zomaar voor een verlenging van de cao met drie jaar. Zou u een contract ondertekenen terwijl u de specifieke inhoud niet kent – sterker nog: niet eens mag weten? Een cao komt op basis van een zorgvuldig onderhandelingsproces tot stand. De looptijd van een cao is mede het resultaat van wat werkgevers en werknemers met elkaar kunnen afspreken. Natuurlijk is loon(offer) een belangrijke afspraak. Maar spel is toch vooral dat bij cao-onderhandelingen wel voorwaarden worden uitgeruild: in ruil voor bijvoorbeeld minder loon krijg jij meer tijd om eerder te stoppen met werken. Door nu een politieke verlenging van een cao af te dwingen, wordt voorbij gegaan aan het recht op vrije onderhandelingen tussen cao-partners. De politiek hoort niet in de cockpit thuis. En mocht KLM op ramkoers liggen, dan zijn beide partijen daarvoor verantwoordelijk en kan een eventuele crash niet alleen op het bordje van de vakbonden worden geschoven. En laten zij dan ook gezamenlijk de stuurknuppel in het politieke hoenderhok teruggooien.


lid FNV Ledenparlement