Smartwares Group in Tilburg verkoopt een breed scala aan apparaten voor in en rond het huis, van waterkokers en heteluchtfriteuses tot alarmsystemen en verlichting. Dat gebeurt onder vele merknamen, waarvan Princess, Tristar en Smartwares de belangrijkste zijn. Tristar bedient het lagere segment: een waterkoker voor 7,95 euro of een elektrisch raclette- en gourmetteset van 13,99 euro.
Met Princess mikt Smartwares Group op een doelgroep die hogere eisen stelt en meer te besteden heeft. De Rapido steelstofzuiger (adviesprijs 169,99 euro) is voor „trendbewuste stadsbewoners”, zegt productmanager Floor Claessen. Die waarderen volgens haar het design, de accu die het apparaat draadloos maakt, het anti-allergiefilter en de borstelloze motortechniek die garant staat voor extra zuigkracht en minder decibellen.
Zoals de meeste producten van de Smartwares Group is de Rapido door een van de Chinese leveranciers ontworpen en geproduceerd. Princess bepaalt alleen de kleur. In de Benelux heeft het bedrijf het alleenrecht op deze stofzuiger verworven.
Ontwerpen is voor Princess dus vooral kiezen. Waar vind je zo’n kant-en-klaar product? Op de Canton Fair, zegt Claessen, een gigantische handelsbeurs die twee keer per jaar in het Chinese Guangzhou wordt gehouden en die nu, dankzij corona, online varianten heeft.
Door het giga-aanbod is zo’n beurs „hard werken”, zegt Claessen. Kilometers lopen, van de ene fabrikant naar de ander. Talloze gesprekken: over de gewenste specificaties, de prijs, andere voorwaarden. In de loop der jaren heeft het Nederlandse bedrijf, dat in dertien landen in totaal 350 werknemers telt, met diverse bedrijven vaste banden aangeknoopt. En die samenwerking werpt vruchten af, zegt Claessen. Vorig jaar verkocht Smartwares Group wereldwijd ruim 25 miljoen apparaten.