Recensie

Recensie Auto

De Volkswagen ID.3 is een wendbare en sportieve rijmachine

Autotest De Volkswagen ID.3 1ST is het mobiele equivalent van Angela Merkel; beheerst en verstandig, schrijft .
Foto Merlijn Doomernik

Zijn naam spreekt grote woorden uit. ID betekent Intelligent Design. De 3 erachter staat voor Stap Drie in een evolutionaire zegetocht die na de Kever en de Golf bij deze aanbelandde. De ID.3 is niet de eerste elektrische VW, wel de elektrische VW die de wereld moet veranderen, de Golf van een nieuw tijdperk. Al is er ook nog een gewone Golf, want je kunt in het leven niet voorzichtig genoeg zijn. ID betekent dus ook Idee Drie, waarbij de Golf, generatie Acht van Idee Twee, als vangnet dient voor als te weinig Duitsers de vooruitgang blieven.

Drie Ideeën – de religieuze wijding onderstreept het zelfbeeld van het merk als maat der dingen. Vader, Zoon, Heilige Stekkergeest. Tijdens de barensweeën leek de ID.3 vooral gebeten op de liquidatie van zijn missie. Softwareproblemen dreigden zijn komst te torpederen. Toen hij er eenmaal was, maakten de media gehakt van zijn afwerkingskwaliteit. Aangekondigde functionaliteiten als Apple CarPlay en een head-up display met bewegende navigatie-instructies zijn nog steeds niet operationeel. Als dat alles is, denk je dan, maar de softwareworstelingen zeggen veel. Men wilde Tesla afserveren en het ging niet.

Omdat het wachten op de persauto me te lang duurt, leen ik hem van vriend Hessel. De witte 1ST, van First Edition, wordt met zijn 58 kWh-accu het middenkader van het ID.3-aanbod, zodra dat is gecompleteerd met het 45 kWh-basismodel en de topversie met een actieradius van 550 kilometer. Volkswagen geeft voor de 1ST een bereik van 424 kilometer op. Dat moet in combinatie met een 100 kW-snellader volstaan voor kopers die niet drie keer per jaar op wintersport hoeven, al signaleer ik een nogal utopisch skiluik in de achterbank. Verder is het gewoon een soort Golf; een plezierig bescheiden gelijnde hatchback met vier deuren en een behoorlijke kofferbak, maar dan met elektromotor en achterwielaandrijving. Hij is ook stukken ruimer. Achterin zit je behoudens de beperkte hoofdruimte opvallend goed.

En hij rijdt fantastisch. VW, sterk in solide maar inspiratieloos rollend materieel, creëerde een wendbare, sportieve rijmachine die tot bij hoge bochtsnelheden toerekeningsvatbaar blijft. De kleine draaicirkel is een genot. Honderd pk erbij en je hebt een GTI om te zoenen.

Binnen keert Volkswagen terug naar zijn wortels met sobere materialen en minimalistische interieurarchitectuur. Geen pretentieuze aluminiumdecoraties of voze chroomlijstjes. De stoelen zijn bekleed met een smaakgevoelige watervaste stof in donkergrijs met lichtgrijze alcantara randjes, Praxis met een vleugje VT Wonen. De middentunnel is laag en simpel met twee bekerhouders en een telefoongleuf die natuurlijk alleen in de duurste versie draadloos oplaadt. Irritant zijn de miezerige armleuninkjes voor bestuurder en voorpassagier. Ze zijn te dun voor je onderarm. Daar had een mooie brede middenarmsteun moeten zitten.

Gekmakende aanraakbalken

Achter het stuur een compact, eenvoudig display met de snelheidsmeter, navigatiedata, verkeersbordweergave en actuele actieradius. Aan het meterhuis hangt een prima werkende versnellingshandle à la BMW i3. Vervolgens verpest VW alles met het omslachtige, haatzaaiende multimediasysteem uit de Golf 8. Daaronder dezelfde gekmakende aanraakbalken voor temperatuurinstelling en volumeregeling. Men moest zo nodig avant-garde zijn. Het Tesla-trauma.

Iets anders is dat je voor revoluties wel de massa mee moet krijgen. Dat zal met de ID.3 niet lukken. De prijs blijft voor het volk te hoog. De 1ST zal voor 38 mille toch een leaseding blijven en het aanstaande basismodel heeft met 330 kilometer actieradius al te veel concurrentie. Bereik en laadsnelheden van de ST1 steken verder niet met kop en schouders boven de concurrentie uit. Snelladen gaat niet met 100 kW, ook niet aan zo’n supersnellader van Fastned. In 24 minuten laad ik 18,396 kWh bij, wat neerkomt op zo’n 40 kWh per uur. De toegezegde 424 km redt hij evenmin. Wel houdt de boordcomputer woord. Het opgegeven bereik van 345 kilometer haalt hij precies bij een verbruik van 16,7 kWh per 100 kilometer, best imposant voor 410 snelwegkilometers met gemiddelden tussen 100 en 120.

Voorhoede waren Kever en Golf evenmin en het stond hun succes niet in de weg. De ID.3 is Intelligent Design in hun geest. Alles wat echt goed aan hem is, berust op analoge werktuigbouw en Duits doordachte ruimtelijke ordening. Dit is een draaischijftelefoon met een iPhone-complex. Denk de digitale troep weg en hij wordt alsnog wat hij moest zijn, het mobiele equivalent van Angela Merkel; beheerst en verstandig. De geest van Elon heeft zijn ziel verminkt.