‘Trump ontmoedigde zwarte kiezers in 2016 te gaan stemmen’

In aanloop naar de presidentsverkiezingen van 2016 heeft het team rondom de huidige president Trump een Facebook-campagne opgezet waarbij zwarte Amerikanen werden ontmoedigd om te gaan stemmen. Dat blijkt uit een onderzoek dat het Britse Channel 4 heeft gepubliceerd.

Het campagneteam van Trump zou gegevens van bijna tweehonderd miljoen hebben onderverdeeld in categorieën, om ze via sociale media platforms de juist campagnevideo’s te kunnen tonen. Zo vielen zo’n 3.5 miljoen zwarte Amerikanen onder de categorie ‘deterrence’ of ‘ontmoediging’. Deze mensen werden actief ontmoedigd om op de verkiezingsdag te gaan stemmen.

Hoewel het campagneteam van Trump dergelijke campagnes heeft ontkend, gingen er voor het eerst in twintig jaar minder zwarte kiezers naar de stembus in 2016 dan bij de eerdere presidentsverkiezingen. Zwarte kiezers die ontmoedigd zouden moeten worden kregen bijvoorbeeld een video op hun tijdlijn te zien van toenmalig Democratisch presidentskandidaat Hillary Clinton die zwarte jongeren „superroofdieren” noemt.

De video’s verdwenen van Facebook nadat de campagne van Trump stopte met betalen en er werden geen registers van bijgehouden. Een grote rol was bij deze campagne was weggelegd voor het bedrijf Cambridge Analytica, dat data van miljoenen Facebook-gebruikers in handen had en Trump hielp kiezers te beïnvloeden op het sociale medium. In totaal gaf Trump in aanloop naar de presidentsverkiezingen van 2016 ruim 48 miljoen euro uit aan Facebook-advertenties.

Lees ook: ‘We moeten sociale media dwingen transparant te zijn’ Dit artikel maakt ook deel uit van ons slowblog: Joe Biden wijst verzoek Trump om drugstest voor debat af