Astori Amsterdam maakt Nederlandstalige tango. Ik fotografeerde hen in dit Amsterdamse café Thúskomme, een mooie locatie voor hun melancholische repertoire.”

Foto Merlijn Doomernik

De crisis bracht hem nieuwe inspiratie en nieuw plezier

NRC-fotograaf Hoe kijken NRC-fotografen naar Nederland? In deze aflevering: Merlijn Doomernik fotografeerde musici en andere kunstenaars. Voor nop.

‘Jeetje wat een lief bericht, daar krijg ik het helemaal warm van”, mailde zangeres Sterre Konijn van Astori Amsterdam, een gezelschap dat Nederlandstalige tango maakt. Ze had net een bericht ontvangen van Merlijn Doomernik, waarin hij aanbood Astori gratis te fotograferen.

„Door de maatregelen die genomen werden om de coronapandemie in te dammen”, schreef Doomernik, „hebben we nu allemaal geen, of weinig werk meer. Dit is op zijn best frustrerend maar in de meeste gevallen dramatisch voor het grootste deel van ons, beeldmakers, podiumkunstenaars en musici. […] Daarom wil ik je een aanbod doen. Ik wil jou graag een fotosessie aanbieden waarin wij samen een goed beeld maken ter promotie van jouw voorstelling/programma.”

Begin juni, toen hij een beetje bekomen was van de coronaschrik, sprak Doomernik met zichzelf af dat hij zich niet langer zorgen zou maken over zijn dramatische terugval in inkomsten. Hij besloot dat hij maar beter iets zinvols kon doen met zijn tijd. „Ik draaide nog maar zo’n 30 tot 40 procent van mijn normale omzet. Het werk voor NRC ging gelukkig door, maar alle andere opdrachten in de cultuursector kwamen stil te liggen. Ik had ineens geen volle agenda meer, hoefde niet meer de hele week van hot naar her te rennen.”

Het was „tegen de verveling”, zegt hij, maar meer nog omdat het maken van mooie dingen voor medecreatieven „het allerleukste is van mijn werk”, dat hij besloot „mensen die het nog slechter hebben dan ik” te helpen en zo tegelijk zijn eigen portfolio op te frissen.

De reacties waren enthousiast: ‘Wat een mooi aanbod’, ‘Een bijzonder sympathiek voorstel’. Er kwamen bloemen, flessen wijn. En, vertelt Doomernik, „er waren ook artiesten die zeiden: wij hebben net wat subsidie gekregen, wij gaan je betalen hoor. Dat heb ik geweigerd.”

Als fotograaf ben je ook ondernemer, zegt Doomernik, „maar ik ben nooit zo goed geweest in dat schooien en bedelen dat ook wel acquisitie wordt genoemd. Liever wilde ik investeren in iets leuks, iets positiefs, en kijken wat daar uit zou komen.”

Voor Doomernik betekende het dat hij niet alleen weer nieuwe projecten ging doen, maar dat ook het plezier weer terugkwam na die eerste, beklemmende coronamaanden. „Ik heb altijd een drukke praktijk gehad, altijd hollen. Nu was er ineens tijd om samen, bij een kop koffie, ideeën te bespreken. Er was ruimte om na te denken en dan kom je tot nieuwe beelden; niet per se beter, wel anders.

„Het vak van fotograaf is een eenzaam beroep. Dat past ook goed bij mijn karakter: ik ben soms ongeduldig en ongedurig – het moet algauw op mijn voorwaarden. Maar als je niet oppast, loop je zo steeds over dezelfde paden. Voor de foto van het Cello Octet Amsterdam werkte ik samen met acht muzikanten, een regisseur en een stylist. Met een goed team samenwerken inspireert. Je kunt elkaar versterken, samen iets nóg mooiers maken. Oh, dit kan dus ook, weet ik nu.”

„Samen met pianiste Yang Yang Cai had ik allerlei ideeën bedacht. Maar dit gebeurde spontaan. Ineens smeerde ze de make-up als verf over haar gezicht, waardoor het heel theatraal werd.” Foto Merlijn Doomernik

James Oesi
Foto Merlijn Doomernik
Wiesje Nuiver
Foto Merlijn Doomernik
Vincent van Amsterdam

Foto Merlijn Doomernik
Sterre Konijn
Foto Merlijn Doomernik
James Oesi, Wiesje Nuiver,Vincent van Amsterdam, Sterre Konijn
Foto Merlijn Doomernik

„Het Cello Octet Amsterdam speelt op de Sgt. Pepper’s Lonely Cello Club een arrangement van Beatlesliedjes. Voor dit beeld deed ik de fotografie en werkte samen met Titus Tiel Groenestege ( regie en montage) en Dieuweke van Reij (styling).”

Foto Merlijn Doomernik

„Violiste Merel Vercammen maakt programma’s rond vrije improvisatie en vernoemde die naar dieren. Stonden we daar ineens in de duinen met een uil.”

Foto Merlijn Doomernik

„Zeg harp, zeg natuur, zeg jonge vrouw en je ziet al snel een mierzoet portret voor je. Harpiste Liesbeth Vreeburg en ik spelen met die stereotypes. Er zit een dreiging in dit beeld – eerder David Lynch dan Sissi.”

Foto Merlijn Doomernik

„De gitaristen Izhar Elias en Fernando Cordas maakten het album Schubert’s Guitars. Het beeldidee: de muzikanten, gezien door dat karakteristieke brilletje van Schubert.”

Foto Merlijn Doomernik

„Acteurs/cabaretiers Stephanie Louwrier en Wart Kamps zaten door de coronacrisis zonder werk. Dan maar de porno in, zo verzonnen ze voor de voorstelling ‘Het is maar een peepshow’.”

Foto Merlijn Doomernik