Recensie

Recensie Auto

De nieuwe Clio is een slim en scherp geprijsd autootje

AutotestBarre tijden voor Renault. De hybride Clio moet uitkomst brengen en laat weinig steken vallen, ziet .
Foto Merlijn Doomernik

Hoppa. In één klap presenteert Renault én een hybride Clio, én plug-inhybride varianten van de Captur en de oude Mégane, die allebei zo’n 50 kilometer puur elektrisch moeten kunnen rijden. Er is haast bij. Eind juli maakte het merk over het eerste halfjaar van 2020 een recordverlies bekend van 7,3 miljard euro. Corona is een verzachtende omstandigheid, de structurele onevenwichtigheid van het modellenaanbod een complicerende factor. Renault liep weliswaar voorop met elektrische auto’s, van één Zoe kan het huis niet leven. De nieuwe Twingo Electric heeft een actieradius van niks en de aangekondigde elektrische budgetmini van Chinese origine is nog niet geland. Aan de bovenkant van de markt speelt Renault een marginale rol met de mooie, hier te lande kwijnende Talisman en Espace. In de middenklasse gaat de Golf-concurrent Mégane al jaren mee en is de verkoop van de mode-suv Kadjar nou niet je dat. Op basis van de eerste, onthutsende corona-ervaringen zal de nieuwe Renault-ceo Luca de Meo mijn bange voorgevoelens over kooplust en bestedingsruimte in Covid-crisistijden krachtig delen. Bovendien hangen dwingende Europese emissie-eisen Renault als zwaard van Damocles boven het hoofd. Het moet dus als de weerlicht aan de bak met betaalbare auto’s die een beetje elektrisch kunnen en zo min mogelijk uitstoten. Gelukkig is hybride in de mode bij de aanzienlijke kopersgroep die voorlopig toch geen brood ziet in geheel elektrisch. Ongehinderd door de overweging dat de techniek, ogenschijnlijk een ecologische stap voorwaarts, de energietransitie eerder zal vertragen dan versnellen. Want de hybride die je nu koopt kan weer tien jaar mee, terwijl intussen steeds meer elektrische auto’s niets uitstoten.

Aangeklede stadsauto

Maar er moest iets gebeuren. De eenliter turbomotor van de benzine-Clio was niet bepaald de spaarzaamste in zijn klasse. Volgens Brits consumentenonderzoek verbruikte het autootje 18 procent meer dan beloofd, terwijl zo’n aangeklede stadsauto tegenwoordig minimaal tot 1 op 20 hoort te komen. Dat redt de hybride makkelijk; 1 op 23 en nog wat heeft hij volgens de WLTP-verbruiksnorm in het vat. En verdomd: bij een Randstadrit haal ik met 1 op ruim 22 bijna de fabrieksopgave, terwijl ik stevig heb gereden en voor de zoon van de fotograaf een schandelijk primatensprintje neerzette. Dat genoegen kost je net geen 22 mille voor de Business Zen geheten instapversie. Die krijgt al airco en navigatie mee, elektrische ramen en een in delen neerklapbare achterbank. Bovendien heb je 140 hybride-pk’s, 24 meer dan zijn voornaamste concurrent; de al jarenlang hybride, net geheel vernieuwde Toyota Yaris. Voor zo’n pakket ben je bereid een enkele onhebbelijkheid voor lief te nemen, maar hij laat verheugend weinig steken vallen. De vorig jaar geïntroduceerde Clio wás een goed, aantrekkelijk en compleet autootje dat onder zijn Prius-treat niet heeft geleden. Hij voelt niet als een noodgreep. De techniek is er zo handig in verwerkt dat Renault alle binnenruimte wist te behouden. Het kofferbakje is met 300 liter net zo groot als in gewone Clio’s.

Lees ook: De Clio (2019) is wel een gaaf wagentje, maar niet toekomstbestendig.

Het zal de Clio-rijder worst zijn dat hij met zo’n 150 kilo extra massa iets looiiger rijdt dan hij gewend was. Hij komt redelijk een bocht door en de wegligging lijdt niet dramatisch onder de gewichtstoename. De verbrandingsmotor, dat is gek, is eigenlijk een stap terug in de tijd. Hier geen driecilindertje met turbo maar een nieuwe, met 1.600 cc ongebruikelijk forse viercilinder van het soort dat fabrikanten vroeger in luxe versies van hun kleintjes propten voor dat beetje meer bite. Een turbo zit er niet op en dat betekent ook met elektrische ondersteuning toeren maken, wat hij met enig misbaar doet wanneer hij bij optrekken rond 60 kilometer per uur de elektromotor de helpende hand komt reiken. Verder is de auto stil en werken elektrisch en benzine samen op het peil van concurrenten met aanzienlijk meer ervaring op dit speelveld. Bij gas loslaten gaat onmiddellijk de motor uit en laat de EV-indicator op het dashboard zien dat je elektrisch voortglijdt. De automaat heeft een speciale regeneratiestand voor extra vertraging en energieterugwinning bij gas loslaten. De Clio trekt bij het stoplicht moeiteloos elektrisch op zolang dat in je eigen kalme tempo kan en er geen hitsige BMW’s in je nek hijgen. Dit is een slim en scherp geprijsd autootje, waarmee je op mooie dagen met beleid best 1 op 25 zou kunnen halen. In barre tijden helpen alle kleine beetjes. Sterkte, Renault.