Politieke beïnvloeding

‘Facebook faalt in aanpak nepaccounts’

Facebook reageert traag op desinformatiecampagnes waarmee verkiezingen over de hele wereld worden beïnvloed. Dat schrijft een recent ontslagen Facebook-werknemer in een interne memo die werd ingezien door BuzzFeed News en The New York Times.

Data-analist Sophie Zhang vond bewijzen van politieke beïnvloedingscampagnes in uiteenlopende landen als India, Oekraïne, Spanje, Brazilië, Bolivia en Ecuador. Facebook heeft te weinig mensen in dienst om alle politieke nep- accounts aan te pakken, schrijft Zhang in haar memo van 6.600 woorden. Ook blijkt de informatie die het bedrijf naar buiten bracht over de gevonden campagnes niet altijd volledig te zijn geweest.

Het duurde het negen maanden voordat Facebook ingreep bij een gecoördineerde campagne „waarbij duizenden valse accounts werden ingezet om president Juan Orlando Hernandez van Honduras te helpen de bevolking op grote schaal te misleiden”, aldus Zhang. Twee weken later keerden de daders terug op Facebook, maar dat maakte het bedrijf niet bekend. Zhang ontdekte ook dat de regeringspartij van Azerbeidzjan, Yeni Azerbaijan, nepaccounts gebruikte om politieke tegenstanders te intimideren. Ze meldde haar bevindingen ruim een jaar geleden, maar zegt dat Facebook nog geen actie heeft ondernomen.

Facebook geeft onderzoek naar politieke nepaccounts in de VS en West-Europa voorrang, schrijft Zhang. Facebooks „voornaamste motiviatie is PR (...) Het maatschappelijke belang werd buiten beschouwing gelaten.”