Anitta: „Ik ben gewoon wie ik ben en niet ‘een vrouwenlichaam aan het seksualiseren’.”

Foto Sam Massey

Interview

Braziliaanse popster Anitta vecht tegen vooroordelen

Anitta De afgelopen tien jaar groeide Anitta (27) uit tot de grootste popster in Brazilië. „Ik heb moeten bewijzen dat ik én intelligent én sexy én getalenteerd kan zijn.”

Iemand als de kleine Larissa de Macedo Machado, die met weinig geld opgroeide in de buurt Honório Gurgel in Rio de Janeiro, moest realistisch zijn, vonden haar ouders. Het meisje vertelde vaak dat ze later zangeres wilde worden. „Mijn ouders zeiden: ‘Schatje, waar wij vandaan komen, is dat niet eenvoudig. Je moet ook een ander plan hebben.’ Maar ik had geen plan-B.”

Inmiddels is ze wereldberoemd als de uitbundige en zelfverzekerde Anitta. De afgelopen tien jaar groeide de 27-jarige selfmade songwriter, zangeres en zakenvrouw uit tot de grootste popster in Brazilië. Ze heeft haar eigen realitysoap op Netflix en ruim 48 miljoen volgers op Instagram, die ze dagelijks bijpraat over haar muziek en daginvulling, en recenter de werking van het politieke systeem in Brazilië.

Wanneer we haar begin september spreken via Zoom in haar huis in Rio de Janeiro, is Anitta net terug uit Italië, waar ze een Italiaanstalige single heeft gepromoot. Zingen in andere talen is belangrijk, zegt ze, voor haar succes buiten Brazilië. Zo kreeg ze ook voet aan de grond in andere landen in Latijns-Amerika. „Er is een muur tussen ons, omdat wij Portugees spreken, en de rest Spaans.” Daarom werkt ze bijvoorbeeld met de Colombiaanse popster Maluma. „We introduceren elkaar bij onze achterban.”

Met een campagne moet nu de rest van de wereld eraan geloven. Recent bracht ze nummers uit met internationale popsterren als Sean Paul, Major Lazer, Madonna en Snoop Dogg („Anitta, Anitta, so glad to meet ya”).

En deze week verschijnt haar single Me Gusta met latin trap-artiest Myke Towers uit Puerto Rico en rapper Cardi B uit New York. Het is de tweede single van een aankomend meertalig album, waarmee ze hoge ogen hoopt te gooien in Amerika. „Het is een perfecte mix geworden van ritmes die zijn geboren in het getto”, zegt Anitta. „Van funkbeats uit Rio en pagodão uit Bahia, tot reggaeton en Amerikaanse popmuziek.”

Miami Bass

Anitta kwam op in de populaire en internationaal invloedrijke funk carioca-scene in Rio de Janeiro – de opzwepende, door onder meer Miami Bass geïnspireerde, rauwe elektronische muziek uit de favela’s. Ze is inmiddels het boegbeeld van de scene die regelmatig onder vuur ligt vanwege teksten en beelden waarin seks en misdaad een voorname rol spelen. Anitta hoopt met haar internationale samenwerkingen zowel haar carrière als de muziekscene in Rio te versterken, zegt ze.

Ze gaf tijdens het werken aan haar nieuwe album haar muzikale partners van buiten Brazilië – zoals Andrés Torres, producer van wereldhit ‘Despacito’, en OneRepublic-voorman Ryan Tedder – een spoedcursus lokale muziekgeschiedenis. „Ik wilde dat ze begrepen waarom het belangrijk is deze ritmes naar buiten te brengen. Hier werden vroeger mensen gearresteerd omdat ze samba zongen – een muziekstijl gecreëerd door de zwarte gemeenschap die als misdadig werd bestempeld. Ze hebben funk wettelijk geprobeerd te verbieden. Onze cultuur wordt afgekeurd in dit land. We moeten vechten voor het recht onze muziek te vertegenwoordigen. We kunnen die vooroordelen helpen vernietigen door te laten zien dat het ook buiten Brazilië echt iets betekent.”

Anitta is niet anders gewend dan vechten tegen stereotypes, zegt ze. „Ik werd gezien als talentloos, omdat ik een zangeres ben die geboren is in dit deel van de wereld en in deze stad. En ik ben een jonge vrouw…” Ze imiteert een criticaster: ‘Oké, ze schudt met haar kont en is niet intelligent’.” Ze haalt haar schouders op. „Ik heb moeten bewijzen dat ik én intelligent én sexy én getalenteerd kan zijn. Waarom niet? Het is moeilijk die muren te doorbreken. Internet helpt me daarbij, omdat ik heb kunnen aantonen met hoeveel mensen we eigenlijk zijn. Er wonen veel meer mensen in favela’s dan in rijke gemeenschappen. Ik ben die cijfers in mijn voordeel gaan gebruiken.”

De muziekscenes waar zij en haar muzikale partners vandaan komen, zoals funk carioca, rap en reggaeton, boksen uiteindelijk allemaal op tegen dezelfde stereotypes, zegt Anitta. „Het zijn muziekstijlen die geboren zijn in bescheiden buurten – in favela’s. Mensen klagen over de teksten, maar dat is de omgekeerde wereld. De realiteit waarin mensen leven, die moet veranderen. Wanneer je uit de favela komt en je ziet om je heen pistolen en drugs, ga je daar nummers over maken.”

Plastische chirurgie

Anitta laat op sociale media en in clips haar lichaam uitvoerig zien, en vertelt open over de plastisch chirurgische ingrepen die ze regelmatig laat doen. „Ik ben daar door media zwaar op aangevallen,” zegt ze. „Maar ik kan alleen mezelf zijn – die vrijheid is voor mij feminisme. Wanneer ik mijn lichaam laat zien en sexy of sensueel ben, ben ik gewoon wie ik ben en niet ‘een vrouwenlichaam aan het seksualiseren’. Ik doe met mezelf wat ik fijn vind. Als je mij niet met mijn kont wilt zien schudden, ben je daar niet toe verplicht. Als je het leuk vindt, top. Maar laat mij, zonder oordeel, vrij zijn.”

Haar succes geeft Anitta ook buiten de entertainmentwereld steeds meer invloed. De Braziliaanse krant O Globo noemde haar dit voorjaar een van de politiek invloedrijkste figuren in het land. Ze spreekt zich in heldere en eenvoudige taal uit over onderwerpen als dierenleed, de ontbossing in het Amazone-gebied, racisme, en hoe volgens haar president Bolsonaro op alle punten tekortschiet.

„Mensen die niet in rijkdom worden geboren, hebben hier niet altijd interesse in de politiek”, zegt Anitta. „Tijdens de quarantaine zijn we live gegaan met lessen over politiek. Ik leg dan bijvoorbeeld uit dat de president niets doet aan de bosbranden, en hoe we hier allemaal de dupe van zijn. Ik heb een groot bereik en besef nu dat ik kan helpen om mensen te activeren en bewuster te maken.”

Anitta’s nieuwe single ‘Me Gusta’ met Myke Towers en Cardi B verschijnt deze vrijdag.