NLprofiel

Nederlandse uitgevers staken samenwerking in onlinereclame

De drie grootste commerciële mediabedrijven van Nederland stoppen hun gezamenlijke initiatief om persoonlijke profielen op te stellen van hun bezoekers. DPG Media, Mediahuis en RTL Nederland zetten een punt achter NLprofiel. De samenwerking was opgezet om de persoonlijke voorkeuren te bundelen van bezoekers van websites als NU.nl, De Telegraaf, RTL Nieuws, AD, Buienradar en Autoweek. Zo hoopten de uitgevers hun lezers gepersonaliseerde reclame te kunnen bieden. Daarvoor betalen adverteerders doorgaans een hoger tarief.

Die voorkeuren worden verzameld met behulp van cookies, bestandjes op telefoons en pc’s. Regelgeving en ingrijpen van makers van browsers als Chrome (Google), Safari (Apple) en Firefox remt het effect van cookies. „Ze smaakten nog lekker toen we in 2018 met NLprofiel begonnen, maar inmiddels niet meer”, zegt Wouter Hulst, projectmanager van NLprofiel.

Ook nam de animo van de mediabedrijven voor deze samenwerking af. Ze verlengden de testfase wel, maar het verzet groeide. Zo had Isoc.nl (de Nederlandse tak van de belangrijkste, in 1992 opgerichte ideële belangenvereniging Internet Society voor een ‘zuiver’ internet) kritiek op het hanteren van cookies door Nederlandse mediapartijen. Voorzitter Alexander Blom van Isoc.nl is blij dat het initiatief ter ziele is. „NLProfiel dreef op de twijfelachtige verzameling van gegevens, alles zogenaamd ten behoeve van de consument die beter op zijn interesses aansluitende advertenties zou krijgen.” NRC Media en NPO (Ster) deden niet met NLprofiel mee, maar kozen voor het aanbieden van reclame op grond van de inhoud van hun artikelen en video’s, zonder gebruik te maken van reclamecookies.

Hoe nu verder? Wouter Hulst: „Samenwerking van Nederlandse media blijft hard nodig om de reclamemacht van Facebook en Google te pareren.”