Recensie

Recensie Beeldende kunst

Eerbetoon aan alledaagse bouwsels

Galerie Fort wordt horeca, boerenschuur wordt horeca. Maar wat blijft in de Haarlemmermeer zijn de lange rechte lijnen in het landschap.

Polderlinten, lijnen in het landschap gefotografeerd door Loek van Vliet/
Polderlinten, lijnen in het landschap gefotografeerd door Loek van Vliet/

Gewoner dan gewoon zijn ze, de boerenbouwsels die Ton van Vliet heeft gefotografeerd. Geen bouwtekening is eraan te pas gekomen, geen welstandscommissie heeft zich erover gebogen. Ze zijn gemaakt van wat er toevallig voorhanden was: golfplaat, planken, een oude badkuip als drinkbak. Het nut staat voorop, verder zijn ze vluchtig en pretentieloos. Van Vliet heeft ze wel met de technische camera geportretteerd, als een eerbetoon aan hun alledaagsheid.

Van Vliet begon midden jaren negentig met deze reeks in zijn woonplaats in het oosten van het land en is er in 2008 verder mee gegaan, nu speciaal in de Haarlemmermeer voor de bescheiden tentoonstelling Eigentijds Erfgoed: Transformatie van erfgoed als kans voor de toekomst die het Podium voor Architectuur Haarlemmermeer en Schiphol heeft georganiseerd in galerie De Meerse in Hoofddorp.

De boerenbouwsels zijn juist van alle tijden, maar de renovatie en restauratie van Fort van Hoofddorp uit 1910 past wel binnen de strekking van de titel. Met (archief)tekeningen, maquettes en foto’s van twee fotografen is dit verhaal de hoofdmoot van de expositie. Het fort werd door de verstedelijking ingesloten en is nu na een ingrijpende transformatie door architect Serge Schoemaker onderdeel niet alleen van de Stelling van Amsterdam, maar ook van het hedendaagse Hoofddorp. Ook de Gerritshoeve, een klassieke houten boerenschuur uit de Haarlemmermeer, krijgt een rol in het Hoofddorp van nu: architect Gijs de Waal haalt die plank voor plank uit elkaar en bouwt het naast het station weer op, nu als horecagelegenheid.

Fort wordt horeca, events en cultuur; boerenschuur wordt ook horeca. Dat is kennelijk de transformatie waar we nu getuige van zijn. Wat blijft zijn de lange rechte lijnen in dit landschap, de ‘polderlinten’ die Ton van Vliets zoon Loek in beeld heeft gebracht. Vier van die linten heeft hij gefotografeerd, altijd in westelijke richting gekeken, om het verband te onderzoeken tussen dat kenmerkende landschap en de – eveneens rechtlijnige? - nationale identiteit.

Fort van Hoofddorp. Foto MWA Hart Nibbrig