Brieven

Brieven 12/9

Complotdenkers

Miscommunicatie

In Corona, is dat niet gewoon een seizoensgriepje? (6/9) gaat NRC zich te buiten aan suggesties en manipulaties. De oorspronkelijke uitspraak in het artikel luidde „een hele nare seizoensgriep” en dat is een belangrijk verschil met het „seizoensgriepje” uit de kop. Op basis van ziekte en dodencijfers is die omschrijving een zeer realistische aanduiding van het coronavirus. De bij Café Weltschmerz verzamelde critici van het coronabeleid zijn van mening dat de economische crisis, de inperking van de rechtsstaat, het welzijnsverlies en de groeiende paranoia in de samenleving een veel te hoge prijs is voor de bestrijding van dit virus. De redactie mag dat anders beoordelen, maar om daarom het idealistische, kritische en onafhankelijke Café Weltschmerz weg te zetten als complotdenkers is vijandige miscommunicatie.


Programmamaker Café Weltschmerz

Woordhoek

Eet schol na mei

Met veel plezier lees ik de stukjes van Ewoud Sanders. Maar de interpretatie bij „eet geen schol voor de R uit de maand is” (De R is weer in de maand, 9/9) zit anders. Het spreekwoord heeft betrekking op het einde van het voorjaar (de R moet uit de maand zijn) en heeft met versheid van de vis niets te maken. Het heeft wel te maken met het feit dat schol in het voorjaar, direct na de paaitijd, smakeloos en waterig is en daarom beter niet gegeten kan worden voor het mei is. Ik weet het ook uit eigen ervaring: ik ben geboren en getogen aan de Schelde in Oost-Zeeuws-Vlaanderen en we aten daar het hele jaar door vis uit zee. Wij spraken vroeger thuis van ‘waterbot’ (bot hier als synoniem voor ‘schol’).

Vaccinatie

Ik doe het niet

Graag lees ik Tommy Wieringa, maar deze keer (Gevaarlijke gekken, 5/9) voel ik me beledigd. Als er een vaccin tegen corona komt, zal ik daar geen gebruik van maken. Ben ik daarom een gevaarlijke gek? Ik ben niet tegen vaccinatie op zich, maar wel tegen vaccinatie om ‘van alles en nog wat’ te voorkomen. Daarmee zou naar mijn mening het vermogen van het lichaam zich te verweren tegen ziekteverwekkers kunnen verzwakken.

Overbevolking (1)

Wel zorgelijk

Volgens filosoof Maarten Boudry hoeven we ons geen zorgen te maken over de verdere groei van de bevolking en de daarmee samenhangende klimaatveranderingen, milieuvervuiling, overlast en voedselgebrek (Overbevolking? Straks zijn we met steeds minder, 4/9). De Simon Abundance Index toont namelijk aan dat grondstoffen overvloediger en goedkoper worden naarmate de wereldbevolking groeit. Nieuwsgierig geworden naar dit fenomeen – waar blijkbaar iedereen overheen gekeken heeft – heb ik de zoekmachine op mijn computer opgestart. De index toont dat de hoeveelheden van een vijftigtal grond- en voedingsstoffen tussen 1980 en 2017 ongeveer evenveel gegroeid zijn als de wereldbevolking. En dat in deze periode de prijzen (de tijd die nodig is voor de productie) gedaald zijn.

Maar ja, wat iedere belegger weet: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. De economen achter de index willen aantonen dat de voorspellingen van de Club van Rome niet zijn uitgekomen. Dat zal kloppen want de aandacht voor de voorziene problemen hebben geleid tot tegenmaatregelen. Zo moet de aandacht voor de gevolgen van overbevolking ook leiden tot beleid om te bereiken dat het leven op aarde zeker gesteld wordt.

Overbevolking (2)

Doemdenkers

Maarten Boudry heeft niet veel met doemdenkers. Hij signaleert een wereldwijde trend naar minder kinderen per vrouw. Overbevolking is echter nu al een probleem. De grootschalige landbouw zorgt nu al voor uitstervende soorten, watertekorten, uitputting en vergiftiging van de bodem. En nog steeds is er honger, zeker in landen die lijden onder klimaatverandering.

De wereldwijde voedselvoorziening is een houtje-touwtje bouwsel dat zomaar kan instorten. Op het moment lukt het niet op een duurzame manier voedsel te produceren voor 7,7 miljard mensen. Door mensen die zich zorgen maken weg te zetten als ‘doemdenkers’ verschaft Boudry partijen die geen belang hebben bij verandering een prachtige rechtvaardiging voor hun nonchalante en/of botte houding.