Betalingsverkeer

Fintechbedrijf Mollie haalt 90 miljoen op

Het Nederlandse fintechbedrijf Mollie heeft 90 miljoen euro opgehaald in een nieuwe investeringsronde. Mollie, dat onder meer betalingen via iDeal verwerkt, zegt nu meer dan 1 miljard dollar waard te zijn. Daarmee is het bedrijf een zogeheten unicorn geworden, de term voor techbedrijven met een marktwaarde vanaf 1 miljard dollar. Dat heeft Het Financieele Dagblad dinsdag gemeld.

Het Amerikaanse fonds TCV heeft via de jongste investeringsronde een minderheidbelang verworven in Mollie. TCV stopte eerder onder meer geld in Netflix, Airbnb en FlixBus.

De oprichter van het Amsterdamse fintechbedrijf, Adriaan Mol (bijnaam: Mollie), behoudt ook na de nieuwe investeringen een meerderheid in het bedrijf, schrijft het FD. Vorig jaar haalde Mollie 25 miljoen euro op bij verschillende partijen, de eerste keer dat het fintechbedrijf kapitaal ophaalde uit de markt.

Mollie, dat bijna driehonderd werknemers heeft, werd in 2004 opgericht door Mol en verzorgt inmiddels naar eigen zeggen het betalingsverkeer voor 100.000 klanten. Daartoe behoren onder meer Unicef en Deliveroo, maar het gaat vooral om kleine en middelgrote ondernemingen uit Nederland, België en Duitsland. Branchegenoot Adyen richt zich juist voornamelijk op grote bedrijven.

Investeerder TCV zegt in Mollie geïnteresseerd geraakt te zijn vanwege het gemak dat het bedrijf biedt bij online betalingen. „Zo simpel, dat zelfs een kind het kan gebruiken”, aldus TCV-partner John Doran tegen TechCrunch.