Recensie

Recensie Auto

Deze auto moet Elon Musk bashen, dat lukt aardig

Autotest Fijne auto, de nieuwe Polestar, vindt . Maar de beloofde 470 kilometer haal je alleen bij 25 graden met de airco uit.
De Polestar 2 foto Merlijn Doomernik
De Polestar 2 foto Merlijn Doomernik

Vóór Covid-19 was reguliere autojournalistiek een jaarabonnement op de Méditerranée. Je vloog naar Nice of Barcelona, waar je na aankomst in een nieuw model stapte, drie sterren at, vijf sterren sliep. Dan terug naar Schiphol, waar iedereen zich schrap zette voor ongeveer hetzelfde verslag met dezelfde sfeerplaatjes vol zee en palmen. Dat heette: introductie.

Nu rij je naar Amsterdam voor een eendaagse zwerfrit en een afsluitende videoconferentie met de makers, die met de vertrouwde mannentaal hun boreling inzegenen. Het ontwerp een bold statement, de beoogde bestuurders relaxte dwarsdenkers als zij. Aan het Bellamyplein staat de Polestar 2 klaar. Hem de eerste elektrische Volvo noemen is verboden. Van Volvo moet hij Polestar heten, naar het bedrijf dat aftrapte als Volvo-tuner en om ondoorgrondelijke redenen promoveerde tot performance-submerk voor sportieve stekkerauto’s. Het bij die insteek passende vermogen van 408 pk uit twee motoren dient een hoger doel. De 2 moet Tesla’s Model 3 met stijl en kwaliteit de kop afhakken. Ze hebben hem volgepropt met luxe, ik kan via Google-technologie verbaal met hem communiceren en omdat het een Volvo en geen Tesla is, vallen er onderweg geen bumpers af.

Lees ook de recensie van de vorige Polestar: Betoverd door een Volvo die geen Volvo mag heten.

Open kaart

Fijne auto. Elektrische stoelen, elektrische ramen, elektrische stilte en een acceleratie die door een ridicuul gewicht van ruim 2.100 kilo minder vlammend uitpakt dan je hoopte. Echte Volvo dus, vlot maar niet te dol. Nu de zorgen. Na de eerste 170 testkilometers is allerminst zeker of ik er zonder laadpauze nog 170 aan vast had kunnen plakken. Van de 440 kilometer die de boordcomputer aankondigt, zijn er bij aankomst 160 over. Zijn toch stevige 78 kWh-accu lijkt voor de Polestar 2 het absolute minimum. De actieradiuscalculator op de Polestar-website speelt Zweeds nuchter open kaart. De beloofde 470 kilometer haal je alleen bij 25 graden met de airco uit, geen ideale combinatie. Op de snelweg kelder je naar 355, bij koud weer worden het er nog eens dertig minder. De Model 3 komt stukken verder. Zijn extreem lage luchtweerstandscoëfficient helpt. Die zakt bij Tesla naar 0.23, tegen bijna 0.28 voor de hogere en minder gestroomlijnde Polestar. Polestar noemt de 2 stoer een fastback. Dat is een coupé met een scherp afgesneden achterkant – denk aan oude Ford Mustangs. Wat je ziet is een in suv-stijl opgehoogde hatchback. De beperkte ruimte achterin bevreemdt, omdat de platformarchitectuur van elektrische auto’s juist enorme mogelijkheden biedt om extra ruimte te creëren.

Volgens de Polestar-mensen is hij niettemin uniek. De persmap: „Bij Polestar zeggen we: goodbye normal.” Welnee. De 2 knipmest voor de cross-overmode en de markt zoals de Polestar-rijder voor zijn baas. Hij wordt gewoon het volgende elektrische leasekanon en dat verdien je met aanpassing, want de prijs van eigenzinnigheid is verkettering. NRC publiceerde in juli een aangrijpend interview met de inmiddels overleden toxicoloog Henk Tennekes, een man met controversiële opvattingen over de invloed van pesticiden op bijensterfte. In zijn vakgebied werd hij gemarginaliseerd. Hij belandde in de bijstand, het gelijk kwam te laat. Die fout zullen de Nederlandse Polestar-kuddedieren echt niet maken. Ze zijn zo dwars als de kermisschoenen van Hugo de Jonge. Ik vraag de jongens van de importeur: wordt hij leverbaar in felrood, in geel, appeltjesgroen, in felle expressieve kleuren? Nope. Mijn testwagen is zo grijs als zijn opdracht, Elon bashen. Dat lijkt heel aardig gelukt met een voortreffelijk gebouwde én rijdende, extreem complete auto. Anderzijds biedt Tesla voor dat geld een Model 3 Longe Range AWD met 300 kilo minder massa, meer bagageruimte, meer ruimte achterin, en een afhankelijk van weer en rijstijl 100 kilometer grotere actieradius bij een lager verbruik.

Bovendien levert Tesla voor 10.000 euro minder een basisversie van de 3 die met één motor en een kleiner batterijpakket nog steeds 400 kilometer haalt. De kwalitatief inferieure Model 3 blijft de intelligentere, functionelere auto. Wat Volvo had moeten maken is een extreem gestroomlijnd, aluminium elektrostrijkijzer met een gewicht van maximaal 1.700 kilo en een bereik van 500 kilometer. Maar zo’n eigenheimer hadden de leasejongens, die een Tennekes als dwaallicht afserveerden toen dat hoorde, natuurlijk nooit kunnen betalen. Daarom blijft een utopie altijd een utopie en regeren echte dwarsdenkers over hun graf. Behalve Musk, de enige rebel die met de hakken in het zand de meelopers verslaat.