Zes keer theater: Is Sven Ratzkes diva Hedwig nu nog even gevaarlijk?

Verwacht: Theater Een cross-gender Shakespeare, een briljante dansode aan Debussy, een onconventioneel musicalgezin. En: Sven Ratzke stuurt zijn transseksuele diva Hedwig weer het podium op – coronaproof?

Illustratie XF&M

Lisbeth Gruwez: Voetvolk met Piano Works Debussy


Samen met de internationaal geroemde pianiste Claire Chevallier gaat de choreografe en klassiek opgeleide danseres Lisbeth Gruwez op zoek naar een vorm voor Debussy’s ‘musique immatérielle’; de ruimte tussen de noten. Gruwez is een uiterst boeiende performer die in de hedendaagse dans vrijheid vond. Met een serie geweldige solo’s brak zij door. In Piano Works Debussy werkt zij voor het eerst met klassieke muziek. „De twee performers doorbreken codes en brengen een briljante ode aan de frisheid en fantasie van Claude Debussy”, als Le Télégramme. (FvdW)

Drie Zusters door Eline Arbo/ Toneelschuur Producties


Na haar theaterhit Weg met Eddy Bellegueule (nog te zien dit najaar) belooft regisseur Eline Arbo opnieuw een ‘radicale theaterbewerking’ van een klassieker: Drie Zusters van Anton Tsjechov. Haar idee is een parallel te trekken tussen Tsjechovs drie zussen die op een beter leven hopen en de positie van vrouwen in onze huidige tijd. Wat moet leiden tot een politieke voorstelling die, zoals eerder bij Arbo, ook licht, humoristisch en muzikaal zal zijn. Diewertje Dir, Sarah Janneh en Keja Klaasje Kwestro spelen de zussen. (RR)

Romeo en Julia van Shakespeare door Internationaal Theater Amsterdam/ Michiel van Erp


Joy Delima en Achraf Koutet spelen de hoofdrollen in deze Shakespeare, waarin de cast deels cross-gender is ingevuld. Vrouwen spelen mannen en andersom. Want in de regie van Michiel van Erp gaat Romeo en Julia over identiteit: kun je zijn wie je wilt zijn? Wie of wat bepaalt hoe jij je moet voelen en gedragen? In deze voorstelling wordt de strijd tussen de families Capulet en Montecchi op een dansvloer uitgevochten via dance battles. (RR)

Falsettos van Opus One i.s.m. DeLaMar Theater


Het team achter het bejubelde Fun Home van vorig jaar brengt dit seizoen Falsettos, de autobiografische musical van tekstschrijver en componist William Finn. Deze voorstelling gaat over een onconventioneel gezin in het New York van de jaren tachtig. Hoofdpersoon Marvin (gespeeld door William Spaaij) is uit de kast gekomen, maar wil bij zijn gezin blijven. Uiteindelijk woont hij met zijn ex-vrouw (Brigitte Heitzer) en hun beider nieuwe liefdes in één huis. Net als bij Fun Home neemt Koen van Dijk de regie en vertaling voor zijn rekening en heeft Marco Braam de muzikale leiding. (EO)

Hedwig and the angry inch door Sven Ratzke en Renaissance Theater Berlin


Toen bleek dat The Rocky Horror Show van De Graaf & Cornelissen werd doorgeschoven naar volgend seizoen, besloot hoofdrolspeler Sven Ratzke de punkrockmusical Hedwig and the angry inch nieuw leven in te blazen, in samenwerking met het Renaissance Theater in Berlijn. Ratzke haalde deze culthit over een transseksuele diva ruim vijf jaar geleden al naar Europa, maar maakt nu een aangepaste versie. Aan anderhalve meter heeft Hedwig zich namelijk nooit gehouden: in 2014 verwelkomde ze toeschouwers met een zoen en dronk hun biertjes op. Zal ze coronaproof even gevaarlijk zijn? (EO)

Het eind van het begin van het einde door Theater Artemis/Het Zuidelijk Toneel/hetpaleis


In zijn derde grotezaalvoorstelling kiest regisseur Jetse Batelaan (Het verhaal van het verhaal) voor een Memento-achtige aanpak: de jeugdtheatervoorstelling begint bij het einde en spoelt dan langzaam terug. In een tijdperk dat steeds apocalyptischer aanvoelt klinkt dat als een buitengewoon hoopvolle insteek, de mogelijkheid om alles terug te draaien. Maar Batelaan zou Batelaan niet zijn als hij ook niet een dubbele bodem in zijn voorstelling zou verwerken, dus verwacht geen simplistische ode aan hoe het vroeger was. Zijn voorstellingen staan garant voor absurdistische geestigheid met een subversief randje dat nog lang blijft naspoken. (ML)