Happy accidents en zes andere exposities in 2020

Verwacht: Beeldende kunst Guantánamo Bay in Den Haag. Gregor Schneider toont een kopie van een cel in de voormalige Amerikaanse ambassade. Hans Broek raakte geïnspireerd door het slavernijverleden en Museum More exposeert het werk van Bob Ross.

Illustratie XF&M

Gregor Schneider: Tote Räume


Het œuvre van de Duitse kunstenaar Gregor Schneider bestaat bijna helemaal uit huizen, kamers, ruimtes. Voor zijn solotentoonstelling in West neemt hij het voormalige gebouw van de Amerikaanse ambassade in Den Haag onder handen. Hij bouwt er bijvoorbeeld een ‘Interrogation Room’ – een kopie van een van de gevangeniscellen in het Amerikaanse detentiekamp Guantánamo Bay op Cuba. Op de expositie is een apart deel gewijd aan ‘Geburtshaus Goebbels’, het huis in Mönchengladbach-Rheydt waar Joseph Goebbels, minister van propaganda in nazi-Duitsland, werd geboren en dat onlangs door Schneider werd gekocht.

Alec Soth: I Know How Furiously Your Heart is Beating


Magnum-fotograaf Alec Soth werd bekend als de chroniqueur van het bestaan in de marges van de Amerikaanse samenleving. In 2004 maakte hij naam met zijn serie Sleeping by the Mississippi, waarin de zonderlinge en onopgemerkte plekken en personen centraal staan die hij aantrof tijdens zijn reizen langs de rivier. Na een groot retrospectief in 2015 volgde voor de fotograaf een periode van bezinning, waarin hij niet reisde en nauwelijks fotografeerde. Zijn meest recente project is het resultaat van deze persoonlijke zoektocht. De serie bestaat uit stillevens van bescheiden bezittingen en portretten van uitzonderlijke mensen in hun persoonlijke omgeving.

John Constable


De Britse kunstenaar John Constable (1776-1837) was gefascineerd door wolken, regenbogen en zonnestralen. Nauwkeurig hield hij bij onder welke weers- en lichtomstandigheden hij geschilderd had. Voor hem stonden die natuurverschijnselen gelijk aan een heftig gevoelsleven. „Painting is but another word for feeling”, schreef hij aan een vriend. Constables meest geliefde onderwerp was het landschap van zijn jeugd aan de Engelse oostkust in de buurt van Harwich. Geïnspireerd door Hollandse meesters als Ruisdael, Rembrandt en Rubens schilderde Constable er dramatische wolkenpartijen boven woeste zeeën. Teylers Museum maakt een overzichtstentoonstelling van deze meester uit de romantiek, die nog altijd wordt gezien als een van de vaders van de moderne schilderkunst.

This is America / Art USA Today


In het kader van de aanstaande presidentsverkiezingen in Amerika organiseert Kunsthal Kade een tentoonstelling met hedendaagse Amerikaanse kunstenaars die reflecteren op onderwerpen als identiteit, Black Lives Matter, klimaatverandering en natuurlijk Donald Trump. Te zien zijn schilderijen, foto’s en installaties van zo’n veertig kunstenaars, onder wie Andres Serrano, Sam Durant en Catherine Opie. Topstuk is een replica van de General Lee, de beroemde oranje Dodge Charger uit de jarenzeventigserie Dukes of Hazard. Kunstenaar Hank Willis Thomas laat de auto, met de op zijn dak geschilderde Confederate flag, neerstorten uit de hemel.

Bob Ross: Happy Painting


Het is geen grap. Bob Ross, de zachtmoedige tv-schilderdocent krijgt een solotentoonstelling. Museum More, gewijd aan realistische kunst, heeft de eer zijn eerste museale expositie ter wereld te organiseren. Tussen 1983 en 1994 hebben miljoenen mensen zijn tv-serie The Joy of Painting gezien, waarin Ross steeds binnen een half uur een romantisch landschap op het doek wist te zetten. Zijn motto: iedereen kan schilderen. Zijn favoriete aanmoedigingen: „No mistakes, just happy accidents” en „You can do anything you want. This is your world.” Bob Ros overleed in 1995 op 52-jarige leeftijd aan lymfklierkanker.

Hans Broek: The Things I Used To Do

Met uitgestrekte panorama’s van de Amerikaanse westkust blies Hans Broek 25 jaar geleden het landschapsschilderij nieuw leven in. Op de tentoonstelling The Things I Used To Do speelt het landschap opnieuw een belangrijke rol. Maar in plaats van de witgepleisterde stadsvilla’s van Los Angeles zien we nu forten, kerkers, celdeuren en huizen van plantagebezitters. Broek raakte door het Nederlandse slavernijverleden geïntrigeerd in de tijd dat hij in Amerika woonde en de kloof tussen de witte en de Afro-Amerikaanse bevolking dagelijks ervoer. Hij reisde naar Ghana, Senegal, Suriname en Curaçao en maakte een duistere, expressionistische serie schilderijen met daarop data en namen van het plaats delict.