Kade-directeur Robbert Roos: ‘Verstand op nul en we gaan ervoor’

Coronaweekboek cultuur Robbert Roos (55), directeur Kunsthal Kade in Amersfoort, heeft het druk met This Is America | Art USA Today.

In de serie Coronaweekboek Cultuur praat NRC wekelijks met mensen uit de cultuursector. Van kunstenaar en muzikant tot galeriehouder en theaterdirecteur: hoe slaan zij zich door de coronacrisis? Wat zijn de effecten op hun leven en werk? Hoe zal deze crisis de kunstwereld veranderen?

„De coronamaanden zijn voor mij geen rustige tijd. Al drie maanden ben ik heel druk met onze komende tentoonstelling This Is America | Art USA Today en het boek dat daarbij verschijnt. In het kader van de Amerikaanse presidentsverkiezingen laten we vanaf 26 september werk zien van veertig Amerikaanse kunstenaars die ingaan op actuele thema’s als Black Lives Matter, identiteit, rechten voor Native Americans, Trump en de grensmuur. Amerikaanse kunstenaars zijn, anders dan veel Nederlandse kunstenaars, behoorlijk politiek en activistisch ingesteld. Ik vind het interessant dat vlak voor de presidentsverkiezingen te laten zien.

„In de avonden mail ik veel met Amerikaanse galeries en kunstenaars, vrijwel alle bruiklenen komen daarvandaan. Een paar weken terug kreeg ik nog een heftige mail van een zwarte kunstenaar uit Chicago, die betrokken was geraakt bij de demonstraties na de dood van George Floyd. Het is niet gek dat bijna alle kunstenaars op de tentoonstelling een politieke focus hebben. Ze maken de rellen van nabij mee, en zijn ook echt bevreesd voor hun toekomst.

We zullen in Nederland een paar jaar de tanden op elkaar moeten zetten en zorgen dat we hier doorheen komen

„Ondanks de coronacrisis lijkt het bruikleenverkeer te gaan lukken. Op dit moment is er een containerschip onderweg naar Nederland. Naast schilderijen en collages zit daarin onder meer een kopie van de General Lee, de oranje Dodge Charger uit 1969 die in de jaren zeventig de hoofdrol speelde in de tv-serie Dukes of Hazzard. De auto, een kunstwerk van Hank Willis Thomas, komt in Kade op zijn neus in de grote zaal te staan, alsof hij uit de lucht is komen vallen en is gecrasht, met op het dak de omstreden ‘confederate flag’.

„De betaalbaarheid van deze tentoonstelling zal afhangen van welke lijndiensten er op Amerika vliegen. Als je kunstwerken als cargo moet invliegen, is dat een stuk duurder. Deels kunnen we de werken via Fed-Ex laten komen. En veel foto’s laten we met toestemming van de kunstenaars hier in Nederland afdrukken.

„Veel musea kondigen al aan dat ze door de coronacrisis voorlopig even geen blockbusters meer zullen organiseren en meer naar de eigen collectie en lokale kunstenaars zullen kijken. Maar bij Kade wil ik onze ambities gewoon doorzetten en de internationale blik blijven houden. We zetten ons verstand op nul en gaan er gewoon voor.

„Ik denk niet dat deze crisis op de langere termijn grote verschuivingen teweeg zal brengen in het museale landschap. De Nederlandse kunstmusea zullen het wel gaan redden. We zullen even een paar jaar de tanden op elkaar moeten zetten en zorgen dat we hier doorheen komen. Maar in Amerika krijgen de musea het zwaar. Daar is alles gefinancierd met privaat geld, zelfs de curatoren worden daar soms door particulieren gesponsord. Het is maar de vraag of zij allemaal deze crisis gaan overleven of voor vele jaren pas op de plaats moeten maken.”