Recensie

Recensie Muziek

Zelfhulp in openhartige rockballads

Het is onmiskenbaar de Alanis Morissette van ‘You Oughta Know’ die zich roert op Such Pretty Forks in the Road, het negende album van de Canadese zangeres. Hetzelfde drama, dezelfde overslaande stem, dezelfde urgentie in haar onderwerpkeuze, ook nu ze de 46-jarige moeder van drie is geworden en er een gelukkig huwelijksleven op na houdt.

25 jaar na het succesalbum Jagged Little Pill is dé rockchick van de jaren negentig op het gebied van muzikale innovatie links en rechts ingehaald door Florence Welch en Fiona Apple. Toch is er geen andere zangeres die haar persoonlijke ontberingen (depressie, insomnia, seksueel misbruik) zo openhartig confronteert als Morissette in ‘Losing the Plot’, ‘Diagnosis’ en ‘Sandbox’, zelfhulpnummers pur sang op een album dat uitblinkt in zwaar aangezette rockballads. Wanneer ze in ‘Nemesis’ haar angst voor verandering aan de orde stelt, raakt ze de kern van haar ouderwets degelijke en soms net iets te pompeuze rockmuziek.