Recensie

Recensie Muziek

Dynamisch krachtenspel van ensemble en solisten

De Italiaanse barokcomponist Alessandro Scarlatti schreef aan de lopende band oratoria: bijbelse thema’s verpakt in operateske muziek. Zijn oeuvre telt er bijna veertig.

Een ervan is Il martirio di Santa Teodosia, waarvan dirigent Thibault Noally een nieuwe opname maakte. Het verhaal gaat over een 18-jarige schoonheid die gevangen christenen verzorgt in Palestina. Zij versmaadt de passie van de Romeinse gouverneurszoon Arsenio, omdat haar hart „vervuld is van hemelse liefde”. Zijn beledigde vader Urbano laat haar daarom martelen en doden.

Drie gezagdragers – gouverneur, zoon en bediende – beuken in op wat een weerloos wezen lijkt, maar lijden ten slotte een nederlaag. De solisten en het Franse ensemble Les Accents tuigen een dynamisch krachtenspel op waarin deze tegenstellingen muzikaal indringend tegen elkaar worden uitgespeeld. Vooral de gekwelde Arsenio (Emiliano Gonzalez Toro) en de onwrikbare Teodosia (Emmanuelle de Negri) laten je niet los.